Första svenska kvinnliga spelutvecklaren

Martin Lindell
Artiklar

I denna duktigt mansdominerande hobby och bransch var kvinnorna oftast mycket sällsynta på 80-talet. Kvinnorna på Försvarets forskningsanstalt som utvecklade avancerade krigssimulationer får ursäkta. Kajsa Söderström (f. 1967, d. 1994) från Uppsala verkar ha varit den som först fick ett spel publicerat i Sverige. Året var 1984 då hennes textäventyr listades i tidningen Allt om hemdatorer nr. 9. Spelet gick under namnet Agent 999 och man iklädde sig rollen som Jan Bonde. I det medföljande brevet till redaktionen beklagade hon sig över att programmet kunde varit bättre strukturerat, men påpekade samtidigt att det fungerade väl. Spelet har 18 rum och ett antal föremål man kan interagera med. Hon använde sig av en Spectravideo, en maskin som aldrig direkt slog igenom i Sverige och var även medlem av Nordiska Spectravideoklubben. Två år senare tog hon studenten med högsta betyg i datorkunskap. Tyvärr led hon av en psykisk sjukdom och fick ingen hjälp av samhället enligt hennes mor. Det slutade med att hon tog sitt liv 1994. Fredrik Ekman i Svenska Äventyrsklubben porterar senare spelet till Commodore 64, främst för eget bruk.


16731990 10154042723146184 1455374303 o
Svensk Videospels-utveckling: Från 50-tal till 90-tal

Texten är ett utdrag ur boken Svensk Videospelsutveckling: Från 50-tal till 90-tal om den svenska spelhistorien skriven av Thomas ”Sol” Sunhede och Martin Lindell. I samband med boken publicerades även en ludografi över svenskutvecklade spel.

För den som är intresserad av att lära sig mer om den udda Spectravideo rekommenderas norrmannen Roger Samdals hemsida där även flertalet av Nordiska Spectravideoklubben finns inscannade.

Svenska Äventyrsklubben har en sektion hos Datorföreningen Lysator som inte uppdaterats på herrans massa år, men som är god resurs.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0