Banana Kong är ännu ett självspringande plattformsspel där du trycker för att hoppa. Och glidflyga. Och styra dina djur. Dessutom kan du, med tillräckligt många bananer i kaggen, få någon form av superboost som tveklöst måste komma från fruktdoftande gaser, genom att dra framåt på skärmen. Fort går det.

Varför har vår Donkey Kong-lika apa så bråttom? Jo, hans berg med bananer har rasat och sjutton gubbar vad det måste ha varit enormt, för det är en väldig massa kutande för att slippa begravas under det gula djungelguldet.

Banana Kong är lite som Jetpack Joyride, Ski Safari och alla andra spring- eller åkspel där det går snabbare hela tiden och du aldrig kan vinna. I stället tävlar du mot dina vänner och dig själv, vem kan överleva längst, samt mot spelet i form av olika utmaningar. 50 bananer samlar du snabbt, 500 meter klår du på nolltid, men sedan blir det svårare. Som Jetpack Joyride, spelet som fortfarande gör det bäst.

Det här är dock inte dåligt, eller ens en tam kopia, vare sig av nämnda jetpackspel eller av Donkey Kong, även om utvecklarna verkar ha sneglat på båda. Nej, Banana Kong tillför lite eget, i form av bananboosten, och bjuder på lite omväxling i miljöerna och spelstilen via djuren du kan köpa loss för dina insamlade gula frukter. Det är charmigt rentav, om än lite otajt här och var. Inte så otajt att det stör dock, man får vackert vara lite överseende när banorna slumpas fram trots allt.

Köpvärt? Ja, gillar du springspel av den här typen är Banana Kong värt en chans, för 7 kr (universal). Egentligen vill jag ju inte erkänna det, eftersom spelet är så uppenbart inspirerat av andra mer eller mindre stora titlar, men för den här gången då. Vi kommer nog inte närmre Donkey Kong på iOS än så här på bra länge, trots allt.