Det är sällan som världen skakas om rejält under tiden man gör ett simpass och besöker bion, men igår hände det. Knappt hann jag kolla mitt nyhetsflöde då jag kom hem förrän orden “BioWare co-founders Ray Muzyka & Greg Zeschuk have announced their retirement” dök upp framför mig. Både Muzyka och Zeschuk skrev sina avsked på Biowares blogg.

Bioware har varit ett av de två datorspelsföretagen som betytt mest mig för mig personligen. Jag har varit ett fan av Bioware ända sedan Baldur’s Gate-serien och jag tillskriver mycket av kärleken till företaget Muzykas och Zeschuks vision. Nyheten kom därför som en chock för mig. Inombords svepte en storm av känslor igenom mig och jag passerade de olika sorgefaserna innan jag till slut nådde acceptans. Jag borde egentligen inte vara förvånad, för det var så här Bioware startade. Som Ray Muzyka skriver i sitt avskedsbrev lämnade han sitt jobb som läkare för att starta Bioware.

Det är sällan som du kan säga att du kunde ta dig an och klara av ditt drömjobb; jag vet hur tur jag haft som kan säga det i tidig 40-årsålder.

Säger Muzyka och fortsätter:

Jag har i stort sett uppnått målen jag hade inom datorspelsbranschen. Nu är det dags för nya utmaningar.

Det är helt naturligt att vilja växa som person och finna nya saker att göra. Kanske är det bättre att sluta på topp än att stanna kvar lite för länge?

Visst oroar jag mig för Biowares framtid. När de blev uppköpt av EA fick de en helt annan press på sig att leverera reguljärt. Många pekar på Dragon Age II som ett skambarn och säger det var både dåligt och ofärdigt. Då jag recenserade spelet gav jag det ett högt betyg och underströk att det var bättre än originalet om man såg till spelmekaniken (vilket i sig mest är en smaksak). Däremot har Dragon Age II lyckats ta till vara på världens unika element betydligt bättre än vad Dragon Age: Origins gjorde. Vad som däremot gjorde att spelet kändes oputsat var återanvändandet av miljöer. Det kändes som ett resultat av att Bioware inte hunnit skapa alla miljöer som deras berättelse innefattade och prioriterade bort det för att nå EA:s deadline. Det är lätt att det stora företaget kväver de konstnärliga visionerna med kompromisser. Utan ett starkt ledarskap ökar risken till det förstås. Det är skälet som gör att jag känner viss oro inför Biowares framtid efter att Muzyka och Zeschuk går i pension. Å andra sidan kompromissade inte Bioware något i sin konstnärliga vision av Mass Effect 3 och dess slut – till en stor drös av “fans” förtret. Faktum var att de till och med skjöt upp släppdatumet. Sådant bådar gott och lindrar min oro.

Så jag försöker se beskedet på ett positivt sätt. Nu kan nya krafter som fostrats inom Bioware ta företaget till en ny nivå. Det ska bli spännande att få följa med på den nya resan. Men innan vi är där så vill jag tacka Muzyka och Zeschuck för all spelglädje de givit mig. Tack för alla tårar, all spänning och all glädje. Ni gjorde spelindustrin till en bättre plats för mig.

Bioware är dött. Länge leve Bioware!