Örebro är inte känd som något Mecca för spelskapande, i alla fall inte om man ser till digitala spel. Jag tyckte därför att det var roligt att se hur det mellan 3 juli och 10 juli skulle anordnas något som hette Castle Game Jam på Örebro Slott. Bara det att koppla samman det moderna med det historiska känns som något som får evenemanget att sticka ut.

Ett game jam kan det beskrivas som att många spelskapare samlas, delar in sig i lag och utvecklar ett fullt fungerande spel under en kort intensiv period. Föreläsningar och seminarium var en del av veckan, men den stora biten är förstås själva spelutvecklingen. Det viktiga är att experimentera, pröva och slutföra. I slutet ska de ha ett färdigt spel att presentera för de andra, och i Castle Game Jame även allmänheten. Under lördagen hade de nämligen öppet hus och lät allmänheten testa på spelen som utvecklats.

Castle Game Jam

Eftersom det Castle Game Jam låg nära mitt hem promenerade jag till slottet och kollade in evenemanget. Det märktes snabbt att Castle Game Jam lyckats med att få ut ordet till allmänheten, för örebroarna verkade vallfärda dit av trängseln att döma. Jag är ingen reguljär besökare på slottet, men jag har varit där vid ett par olika evenemang och aldrig sett hallarna så här välfyllda.

Överlag verkade det som Castle Game Jam lockade många örebroare att titta förbi och pröva på spelen så ur den aspekten verkar evenemanget ha varit lyckat. Är du intresserad av vad de olika lagen lyckades att utveckla för spel? I så fall ska du spana in Castle Game Jams hemsida, då en del av spelen finns upplagda där.

Castle Game Jam
Många örebroare var intresserad av testa på spelen som skapats på Castle Game Jam.

En av de som deltog i Castle Game Jam var Peter Saverman och jag haffade honom för att ställa några frågor om hans upplevelse av evenemanget efter att det var över.

Var det ditt första game jam du besöker? Vad var dina förväntningar?
Ja, det var det första. Det var lite blandade förväntningar. Skulle man hitta grupper att jobba? Skulle dynamiken funka? Hur var upplägget?

Vad gjorde du på Castle Game Jam?
Jag skrev musik till olika projekt och diskuterade och hjälpte grupper med 3D-optimering. Optimeringen var rent allmänt eftersom det på en ”lägre” (ursäkta ordvalet) nivå är ett rätt så okänt fenomen. Både att det är något som behöver göras och hur man gör det.

Ett spel jag speciellt kan belysa där jag jobbade med musiken var Together. Det är ett spel för två spelare där det gäller att samarbeta för att ta sig igenom nivåer. Samarbetet innebär mer än bara just samarbete, det handlar också om att spelarna inte bör röra sig för långt ifrån varandra. De börjar då röra sig långsammare och hoppa sämre, men det finns samtidigt scenarion som kräver att man gör det. Vi ville även förstärka avståndet och disharmonin i det genom musiken och började diskutera förändringar i tempo.

Eftersom game jam handlar mycket om experimenterande, test av tekniker och filosofiska frågeställningar så ville vi använda oss av ett verktyg för ljud- och musikimplementation som kallas Elias (som var en utav sponsorerna av eventet) och det fanns inget stöd för tempo-byten i det. Jag fick däremot en idé om hur man kunde ändra skalor och därmed harmonier i musiken för att förstärka avståndet och stämningen i spelet och det visade sig fungera riktigt bra.

Temat i sig går i dur för att efter ett litet avstånd gå över i eolisk skala (vår egentligen vanligast moll-skala). Därefter går det till en lokrisk följt av en ren heltonsskala och stadierna där emellan ger både bra skillnader i harmonin samtidigt som de fungerade riktigt bra som variationer i temat. Hade tiden funnits så hade jag lagt mer tid i övergångarna men det var inte det egentliga målet med experimentet.

Testade du själv på andra spel? Fann du någon favorit?
Jag har inte hunnit testa mer än en handfull. Två utav favoriterna var ManPac (PacMan i VR) och ett spel som jag tyvärr har glömt namnet på. Man körde runt i en taco-bil i rymden och sålde tacos och burritos. Kan verka aningen skumt men det hade ett flow och tillräckliga uppgifter och händelser för att göra det kul för stunden.

Vad är dina intryck nu när Castle Game Jam är över?
Arrangemanget var ett kaos ur organisationssynpunkt. Det var mycket som inte gick som det skulle. Men jag har fått ut vad jag väntade mig och lärde känna en hel del trevligt folk.

Om det skulle bli ett nytt Game Jam nästa år, vad skulle du vilja se att de tog med sig för lärdomar?
Anordnarna lär ha mycket kunskap och erfarenhet av game jams i sig men vad det kommer till det administrativa bakom det så verkar det ha varit kaos. De var en brist på erfarenhet som starkt lyste igenom. Det var första gången, något som märktes, men som de även förhoppningsvis växer av. Nu verkar de dessutom ha gått back på årets event så vi får se om det ens blir några fler i framtiden. Man kan alltid hoppas…