Comiccon Stockholm 2016: du saknar inte spelbolaget förrän båset är tomt

Maria Sjöberg
Artiklar

Inför Comiccon Stockholm var det en del gamers som oroade sig för att speldelen av mässan skulle krympa från tidigare år i och med att mässan tvättade bort Gamex från sitt namn. Jag skulle säga att det var ungefär lika mycket spelaktiviteter som tidigare år men alla andra slags aktiviteter var fler. Prylbåsen hade övervägande snarlika saker till salu och det florerade väldigt mycket piratkopierad merchandise. Det mest skrattretande exemplet var ett Witcher-halsband som dels saknade viktiga detaljer och dels påminde extremt mycket om ett halsband från Ebay som kostar 18 kronor inklusive frakt. Det kändes… ljummet.

Jag gick på söndagen, Comiccons sista dag, i hopp om att det inte skulle vara lika mycket folk som på lördagen. Mycket riktigt. Som besökare var det skönt att kunna kryssa igenom lokalen och andas samtidigt. När det gällde utställarna så var söndagen klart och tydligt den minst prioriterade dagen. Flera bås var tomma på personal och vissa bås var även tomma på inredning. De utställare som faktiskt gav 100% även på söndagen stod därför ut ännu mer.

Här är några korta summeringar av spelbranschens närvaro i helgen:

  • PlayStation hade den i särklass längsta kön på hela mässan in till sin monter. Virtual reality var helt klart Den Stora Grejen(™) i år för alla satsade på att visa upp sina VR-spel. Här låg PlayStation ett gigantiskt steg före alla andra i och med sitt egna virtual reality-headset, PlayStation VR, till en konsol som många personer redan har eller är bekant med sedan tidigare. För att inte tala om att utbudet av spel är potentiellt mycket större med Sony som håller dig om axlarna.
  • Bandai Namco sålde plushies och ordnade Tekken 7-turnering. Det kommande spelet Little Nightmares fick en helt egen monter att bre ut sig på. Med all rätt – Little Nightmares är en pärla som mycket väl kan bli en inkörsport till tyngre skräckspel för den nya generationens gamers.
  • Arrowhead representerade väl med Helldivers och hade en enormt fin stämning bland sina besökare. Det kändes helt enkelt genuint.
  • Indiespelföretag och spelutbildningar var välrepresenterade. Förutom spelbara kreationer i båsen fanns även skisser på koncept och avatarer uppsatt lite här och var i respektive bås. Framtiden är fylld med personligheter som jag helt klart vill hänga med på äventyr.
  • Electronic Arts var närvarande på Comiccon, sägs det. Jag minns ärligt talat inte vad som pågick under EA:s flagg för jag kan inte ens minnas att jag såg montern. Så stort intryck gjorde de alltså på mig.
  • Nintendo var definitivt inte närvarande på Comiccon i år heller, vilket visserligen inte är förvånande men ändå gör mig lite besviken. Switch ska visas upp efter årsskiftet men någonting litet som förhandstitt, det är väl inte för mycket begärt?!

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0