Den felfria lanseringen finns inte

Rickard Olsson
Artiklar

Nintendo har släppt ut Switchen i det vilda. Sedan den tredje mars har människor världen över kunnat lägga vantarna på maskinen, och av allt att döma verkar starten ha varit ganska hygglig med fina siffror för Nintendo. Trots avsaknaden av spel. Tydligen var The Legend of Zelda: Breath of the Wild ett tillräckligt stort dragplåster för de flesta, även om undertecknad mest gäspar åt titeln.

Men med stora nummer kommer också, ofrånkomligen, felen. De där som antingen visar sig vara måndagsfel, eller sådana som mest ger sig till känna vid större antal sålda enheter. Vem minns exempelvis inte förödelsen med Xbox 360 och utbredda Red Ring of Death? Konsoler som helt sonika gav upp och slutade fungera. Vira in den i en handduk, sa någon. Jo tjena, känns stabilt, oavsett om det har effekt eller ej.

Den senaste generationen konsoler har kanske inte uppmärksammats på samma sätt, men även de har haft sin beskärda del problem. PlayStation 4, till exempel, gick lite i 360:ns spår och kombinerade ljussken med ”out of order”-fenomenet och andra buggar.

Xbox One ville förstås inte vara sämre, och bjöd på skivtuggande utöver det vanliga i bästa pappersstrimlarmanér. Säkert behändigt om man vill göra sig av med känslig data.

Därmed är det självklart att Nintendo också skulle trampa i klaveret på ett eller annat sätt, eller snarare på ett och annat sätt. För det verkar vara mer än ett specifikt problem som drabbat flertalet dag 1-köpare, till deras stora förtret. Glappande kontroller, tappad synkronisering, sneda dockor, öronbedövande pip, repiga skärmar, skärmar i olika nyanser, döda pixlar, kassetter som inte känns igen av systemet, trasiga kretsar och tillbehör som… fastnar i fel läge. Se själva, och krama om er Switch en extra gång om ni ännu inte själva stött på något av följande.

 

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0