Super Mario Run, det första spelet med Mario till en mobil plattform, får en hel del skit. Inte för att spelet egentligen är dåligt, för det är det inte, utan för att det inte är vad användarna förväntar sig. Låt oss dyka ner i sörjan ett ögonblick, okej?

Fyfan det är för dyrt jag känner mig lurad fy Nintendo fy!

Vissa spelare tycker inte om att ditt gratisspel bara går att spela till första slottet på första världen, sedan måste du betala. De tycker inte om begränsningarna i myntsamlar-racingen Toad Rally, med mera. Allt ska vara gratis! Ge mig! Jag vill inte betala!

Dryga hundringen för ett mobilspel är mastigt för många. Det är beklämmande, av två skäl. För det första så finns det redan en mängd kvalitetsspel som kostar betydligt mer, och för det andra så hävdar ofta samma kritiker att de gladeligen hade betalat för spelet om det var free to play.

Super Mario Run som free to play? Jag lämnar den kommentaren till Pocket Gamer. Skrämmande, inte sant? Inte för hur implementationen gestaltas, utan för hur trovärdig den är.

Ja, Pokémon Go är en pengamaskin med sin modell. Med Super Mario är det Nintendo som styr och ställer, och de är i grunden betydligt schysstare. Här är det glasklart vad spelet kostar – du köper en gång – och de försöker inte lura dig. Det är en bra sak.

Jag har redan klarat spelet vafan det här är kort jag ville ju få mer och vill inte samla och andra saker jag har att klaga på

Det går att blåsa igenom Super Mario Run, vi snackar timmar av underhållning innan sista banan är avklarad i Tour-läget. Tänka sig, timmar för en hundring, det är ju skandalöst dyrt…

Om vi bortser det faktum att mobilspelare inte tycker om att betala för sig så handlar det om föreställningar. Egentligen är det inte Super Mario Run spelarna vill ha, det är Super Mario Bros. Notera det sista ordet i titeln, det skiljer sig nämligen… Det finns dock inget incitament för Nintendo att släppa sina klassiker till mobila plattformar ännu, hoppet lever fortfarande att de ska klara av att lansera en framgångsrik spelplattform de kontrollerar själva. Precis som Apple så vill Nintendo äga såväl hårdvara som mjukvara, vilket är varför vi fått underbara bärbara spelupplevelser, rörelsekontroller, och mycket annat genom åren. Nintendo är som bäst när de får göra såväl hårdvara som mjukvara, en tveklös sanning. Det betyder inte att det räcker, risken finns absolut att Nintendo inte klarar av det, trots lovande Switch, och då är läget kanske ett annat. Vi får se. Men tills dess så är det inte bara naivt att tro att Super Mario Run ska vara samma sak som Super Mario Bros, speciellt med prislappen gratis, men även till hundringen. Vi snackar Super Mario här, Musse Piggs nemesis i varumärkesligan. Så himla billigt är det inte att köpa en italiensk rörmokare som knaprar svamp.

Men varför måste jag ha nätåtkomst, det är ju skit, säkert Trumps fel, eller något annat dumt?!?!?!?!??!

Medhåll. Klåfingrigt trams. Spel som inte sker online ska inte kräva nätåtkomst. Funktioner som behöver nätåtkomst blir tillgängliga när sådan finns. Allt annat är larv. Det här är den enda fundamentala missen Nintendo gjort med App Stores mest hajpade spel någonsin.

Okej, berätta hur landet ligger så att jag får fira jul någon gång!

Problemet ligger i föreställningen att Super Mario Run är ett Nintendo-spel, på en Nintendo-konsol. Det är det inte. Vad vi har fått är ett av de bästa runner-spelen så här långt, med Nintendos finish – och det är en högkvalitativ sådan – och deras känsla för vad som är ärligt. För hur du än vrider och vänder på det så har Nintendo aldrig gett sken av att vilja blåsa dig. De kommer inte försöka lura dig att köpa mer speltid, mynt eller gems i virtuell valuta, utan att först ge dig alla möjligheter att komma vidare. Med Super Mario Run är de nitiska. Ett inuti app-köp, allt klart. Inget lurendrejeri, inga timers, ingenting ivägen för din spelupplevelse.

Ja, du borde köpa hela Super Mario Run, om inte annat så av principiella skäl. För det vi klagar på med mobilspelsbranschen är timers, det är gems och mynt och annat trams. Vi ber om premiumspel och raka rör, men när det kommer till kritan så sätter vi låga betyg på de spel som faktiskt vågar ta betalt. Det går ingen nöd på Nintendo, trots Wii U och dalande 3DS-försäljning. Nej, Nintendo klarar sig, du ska inte köpa Super Mario Run för att rädda en anrik japansk speljätte. Du ska köpa spelet för att det är bra, och för att det sänder en signal till alla andra utvecklare. För precis som Apple måste vara företaget som driver utvecklingen framåt, som får andra aktörer att våga, så måste kanske Nintendo vara de som ändrar det ekosystem äpplet har byggt upp.

Betala för dina jävla spel. Gör det med fingret åt alla timers och gems i hela världen. Och håll sedan tummarna att det betyder något i det långa loppet.