Få spel passar så bra på mobilen som pusselspel. Favoriten är matcha tre-spelen, men det finns gott om alternativ. Ett sådant är Dungelot, som var larvigt vaneframkallande redan när det kom för flera år sedan, i första version. Det handlar om att ta sig genom grottor, och – numera – besegra bossen på slutet. Spelet är en rogue-like i pusselformat, vilket betyder att fiender och fällor slumpas ut, och likaså speciella effekter (extra svåra fiender, du får liv var tredje runda, och så vidare) per grotta. Slumpfaktorn gör att spelmodellen inte känns gammal, men det gör också vissa grottor något obalanserade.

Nog om det. Spelmekaniken är enkel, baserad på ett rutnät av brickor. Du börjar vid en låst dörr, och trycker på någon av de angränsande brickorna. Denna visar sig vara tom, eller innehålla något – guld, monster, skatt – och så fortsätter det tills du hittar nyckeln som låser upp dörren. När dörren är upplåst kan du trycka på den för att gå till nästa grotta, men det kan vara värt att rensa hela brädet, för guld och skatter, samt en bonusskatt om du besegrar alla fiender. Fienderna låser för övrigt angränsande brickor, så för att komma förbi dem måste de besegras.

Även strid är enkelt. Du har ett anfallsvärde, och likaså har din fiende. Attackera och du tar (vanligtvis) stryk först, varefter du gör skada. Det betyder att de flesta strider betyder att din hälsa sjunker, men samtidigt måste du slåss för att låsa upp angränsande brickor i din jakt på nyckeln eller skatter.

Så långt tämligen bekant, för den här undergenren av pussel-rougelikes. I Dungelot: Shattered Lands kan du dock göra livet lite lättare med diverse föremål, från bomber och helande drycker, till sköldar och artefakter som ger dig extra krafter. Vad som är ännu mer intressant är att du kan tillverka egna drycker och bomber, främst, om du lär dig hur längs vägens gång, och hittar rätt ingredienser. Detta, tillsammans med det faktum att spelet är kryddat med små minispel, tre olika karaktärer med olika spelstil, en mansion att uppgradera, och en armory med mer utrustning, samt en hel hög med grottor fördelade över tre världar, gör Dungelot: Shattered Lands till en synnerligen prisvärd upplevelse. Det är många timmars vanebildande bricktryckande som väntar, för en larvig peng i sammanhanget. Visst, lite fler världar, och – likt tidigare spel i Dungelot-serien – något mer omväxlande stridsupplevelse hade varit uppskattat, men det här är ett bra spel. Det bästa i pussel-roguelike-genren till iOS så här långt, skulle jag vilja påstå.


Den här texten publicerades i Appmagasinet #46. Du vet väl att du kan prenumerera på Appmagasinet, och att det dessutom är helt gratis? Nytt nummer varje vecka, teckna din prenumeration här.