DungeonHunter4Gameloft har nyligen släppt Dungeon Hunter 4 till både Android och iOS, och undertecknad har faktiskt längtat då förhoppningen om ett nytt, bättre Dungeon Hunter 2 alltid funnits. Och det fick jag. På sätt och vis. Men detta är mer pay-to-win än något annat jag tidigare sett, så till den grad att det nästan liknar ett kasino där den som matar mest har störst chans att vinna.

Jag är glad över att Gameloft nu frångått arena-temat de introducerade med Dungeon Hunter 3. De båda första spelen imponerade ”på sin tid” och var faktiskt riktigt underhållande. De bestod av ett äventyr med handling som hela tiden fördes framåt. Knappast de tyngsta av berättelser, men än dock tillräckliga. Dungeon Hunter 4 återgår alltså till detta, men gör det så mycket bättre.

Tycka vad man tycka vill om handlingen. Ja, den är klyschig och det känns som att vi upplevt allting förut. Men den fungerar och ger spelet vad det behöver. Däremot är det väldigt lätt att lyfta fram både kontroll och grafik, för de båda punkterna glänser verkligen här. Det är snyggt, lättkontrollerat och smidigt. Så pass att Dungeon Hunter 1 framstår som något forntida i jämförelse.

Men sedan faller allting. Precis som med alla gratisspel ska man kunna spela just gratis, utan att betala något. Men det blir allt tuffare ju längre spelet lider, och man bombarderas ständigt med lockande prylar under laddningsskärmarna som man kan köpa för diamanter eller mynt, vilket är spelets valutor. Diamanter som man i sin tur självklart kan och ska köpa för riktiga pengar. För att sedan uppgradera köpta vapen behövs oftast stora mängder valuta, och som om inte det vore nog tar det även en viss tid för uppgraderingen att bli färdig. Tid man kan korta ned till ”omedelbart” genom att betala ytterligare.

Men det tar inte stopp där.

Det som till slut sänker Dungeon Hunter 4 helt och hållet, om man inte valt att köpa till sig den bästa utrustningen, är hälsodrycksystemet (health potions, så att alla förstår). Fienderna lämnar inte längre sådana efter sig när de dräps, utan spelaren börjar med och kan endast tillgå tre stycken under spelets gång. För varje förbrukad hälsodryck tar det två timmar, två riktiga timmar, innan den kommer tillbaka. Det innebär att man endast kan använda tre stycken på två timmar, oavsett vilken knipa man än sitter i. Ja, om man inte betalar för sig, så klart. För när de tre dryckerna är slut kan man köpa nya för 20 diamanter styck. Diamanter som man, just det, enklast köper för riktiga pengar.

Dungeon Hunter 4 har också ett onlineläge som stoltserar med Free for All, Team Deathmatch och co-op. Dock medföljer all köpt utrustning dit, vilket kan bädda för extremt obalanserade strider om någon valt att spendera riktiga pengar på sin karaktär. Tre hälsodrycker gäller även här, så vill man ha större chans att överleva kan man hela tiden köpa health potions i flerspelarläget också. Ni förstår själva vid det här laget vart åt det lutar.

Dungeon Hunter 4 är ett pay-to-win som slår det mesta, vilket är synd. För hade vi bara fått betala en summa för spelet och sedan sluppit alla inuti app-köp så hade detta kunnat bli ett av årets bästa hack & slash-spel till formatet. I sitt nuvarande skick är det dock inget annat än en oerhört polerad pengasug som belönar den som betalar mest.