ms_e3Microsoft infriade sitt löfte om att E3 skulle handla om spel: det var i stort sett det enda som de fokuserade på. De få andra sakerna som nämndes handlade mest om att visa hur de relaterade till spel. Med andra ord, vi fick vad vi ville.

Vad som egentligen inte berörde spelen var att Microsoft hade sneglat på Sony och inför en förmån för guldmedlemmar (som redan finns till PlayStation 3 och Vita). Varje månad kommer guldmedlemmar att få tillgång till två gratisspel och de spel som visades upp först var Assassin’s Creed II och Halo 3. De skulle även slopa Microsoft-poängen (som vi rapporterat om tidigare på Spelbloggen), vilket är dåliga nyheter för oss svenskar som då får betala mer pengar för spel än tidigare.

De nämnde även att Xbox One kommer släpps i november och kommer kosta runt €499, vilket gör att en trolig prislapp hamnar på 5 000-6 000 kr. Det var ett något lägre pris än vad jag sett butiker skriva ut innan E3 (cirka 6 000-7 000).

Nog med tal om allmänna detaljer, det handlade ju om spel!

Xbox 360

xbox360slimslimI den första delen av presskonferensen låg fokus på Xbox 360, som Microsoft menar fortfarande har liv kvar. Faktum är att de släpper en Xbox 360 med ny design, inspirerad av den nya Xbox One, vilken ska gå att köpa i butik omedelbart. Microsoft nämnde även ett flertal redan kända spel som skulle komma till konsolen, exempelvis Grand Theft Auto V, Call of Duty: Blacklist och Batman: Arkham Origins, men de presenterade också tre andra titlar som är på G till konsolen.

World of Tanks: Sätt dig i en fet tank och kriga mot andra tankar. Tydligen är spelet väldigt stort på PC och blir Xbox 360-exklusivt (för konsoler då) till sommaren då det släpps.

Max: The Curse of Brotherhood: Pixaraktig animationer i ett spel där en bror beger sig ut för att rädda sin bror i en annan värld efter att “råkat” trolla dit honom.

Dark Souls II: Fortsättningen på det hyllade och hatade frustrationsrollspelet som kräver mycket av dig som spelare.

Xbox One

Microsoft inledde med att säga att de för tillfället har fler titlar i utveckling än någonsin tidigare, vilket känns som ett skönt finger åt alla som gnällt över att Xbox One inte är en spelkonsol. De visade även upp hur Smart Glass faktiskt kunde användas på ett bra sätt och hur ens egen (och vänners) tidslinje uppdaterades live medan man spelade. Microsoft visade även hur man spelade in gameplay och delade den, vilket passande nog var stunden då de berättade att de numera inlett ett samarbete med Twitch för streaming.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain: Metal Gear blir ett sandbox-spel med en öppen värld. Det utspelar sig i Afghanistan och verkar såväl snyggt som intressant. Kanske blir det dags att bege sig in i Metal Gear-träsket igen?

Ryse: Son of Rome:
Röjigt actionlir med buttonmashing och Quick Time Events som blandas med strategiska inslag under romartid. Kratos släng dig i väggen? Exklusivt för Xbox One.

Killer Instinct: Ett gammalt fightingspel är tillbaka från de döda, nu exklusivt på Xbox One.

Sunset Overdrive: Insomniac Games satsar på en Xbox One-exklusiv shooter med en stil som får mig att tänka på Fanta-reklamen. Ta några vapen, bege dig ut i den öppna världen och skjut för glada livet. Uppfräschande med icke-realistisk grafik och en värld som ständigt förändras.

quantumcharacter610

Quantum Break: Remedy visade upp mer från sitt nya spel, men ärligt talat blev jag inte mycket klokare av spelets handling. Däremot blev jag bara mer peppad av kringsnacket om det.

D4: Ett episodiskt mordmysterium från Swery 65, mannen bakom Deadly Premonition. Det här spelet kommer att bli grymt, ‘nuff said!

Project Spark: Det här spelet visade upp möjligheterna som finns då Xbox Ones olika delar används tillsammans. Börja med att bygga en värld med Kinecten, använd sedan Smart Glass för att utveckla den ytterligare, och vidare en kontroll för att spela. Vid första anblicken verkar det som om möjligheten att skapa egna miljöer och handlingar finns där, vilket verkar lovande.

spark

Crimson Dragon: Svårt att säga mycket om spelet då ljudet försvann under trailern, men det verkade handla om att flyga omkring med en drake och skjuta på saker. Lite som klassikern Panzer Dragoon.

Dead Rising 3: Ännu ett exklusivt spel som kort beskrevs som “större värld och mer zombier”. Möjligheten att modifiera vapen verkar finnas kvar från tvåan. Det visades även hur Smart Glass kunde användas i spelet: nämligen genom att kalla in luftartilleri som hjälp vid särskilt jobbiga zombiehorder.

The Witcher 3: Wild Hunt: Fantasyrollspel med ett icke-linjärt berättande och en värld som är helt fri att utforska. Spelet skulle ha över 100 timmars speltid i sig, och de sålde mig på hur Smart Glass användes för att hantera utrustningen (vilket var bökigt i tvåan).

Battlefield 4: Stora nyheten i Dices militära shooter var i princip 60 FPS på konsol. Visningen kantades dock av teknikstrul i både uppvisningen av spelet och feeden. Det gjorde inte så mycket eftersom vi redan vet vad Battlefield är och det mest såg ut som vanligt.

Below: Ett sött litet indieinspirerat roguelike-spel. Jag skulle vråla av glädje över sötheten, om det inte vore för att roguelikes skrämmer mig.

???: Det visades en kort, intetsägande trailer från Black Tusk-studios som ut att vara actionfyllt och utspela sig i en futuristisk framtid.

Halo: Givetvis släpper Microsoft ett Halo-spel till den nya konsolen och även om jag inte är något Halo-fan (snarare tvärtom) var det här en imponerande trailer.

Titanfall: Spelstudion Respawn skapades av avhoppare från Infinity Ward och spelet de arbetat på visade sig vara ett mäktigt multiplayerspel med science fiction- och mecha-influenser. Spelet är exklusivt och jag har svårt att se att det inte kommer bli en succé.

titanfall

Sammanfattning

Överlag hade Microsoft en väldigt bra presskonferens där de infriade sina löften. Personligen blev jag besviken över att inte få se något om Mirror’s Edge 2 eller Fable 4 som jag hört rykten om skulle visas, men det fanns däremot en del överraskande spel som Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Sunset Overdrive, D4 och Project Spark. Men dessa bleknar vid Quantum Breaks sida. När Remedy talar om Quantum Break som ett spel och en TV-serie, där du i TV-serien får ledtrådar till spelet och spelet påverkar hur din TV-serie ser ut så fångar de mig. Det här är framtiden och jag håller tummarna för att den ska vara awesome.

Vad tyckte du om Microsofts presskonferens? Tyck till i kommentarerna nedan, eller på Nerding!