Microsoft brukar få äran att öppna E3-presskonferenserna av de tre stora giganterna. Varje år gör de en hygglig presskonferens (suverän om du frågar fanboysen), men efter varje E3 står de i slutänden för en stabil, men inte särskilt spännande budskap. De är spelvärldens mellanmjölk, men i år kan det vara en förändring på gång.

Under två tillfällen hördes publikens jubel så högt att min teves högtalare inte uppskattade det. Det första kom rätt tidigt in i konferensen då Microsofts Phil Spencer utlovade att Xbox One ska få bakåtkompabilitet till Xbox 360 med ett ständigt växande bibliotek. För de som är med i Xbox Live Preview Program ska det gå att göra omgående, medan övriga världen får vänta tills i jul. Det enda kravet är att du kan verifiera att du äger spelet (antingen genom att stoppa i din skiva eller via din köphistorik) så får du sedan ladda ned en ny version av spelet till din Xbox One. Jag har inte hunnit testa det själv, men det är intressant att se hur rollerna har skiftat. Sony utlovade tidigare bakåtkompabilitet för att sedan backa, medan Microsoft först sa nej först och nu ska fixa det. Det här är en grym fördel för Microsoft eftersom deras Xbox 360-bibliotek är extremt stor.

Det andra tillfället var då Microsoft pratade om nya spelsätt. Först berättade de om hur Windows 10 skulle vara den bästa plattformen för Valve VR och följde sedan upp med den nu gamla nyheten om att Oculus Rift släpps med en Xbox One-kontroll. Utöver VR-teknologin bestämde Microsoft sig även för att visa hur deras egna Hololens skulle fungera och det gjordes till det öronbedövande publikvrålen. Varför? Av det enkla skälet att vi fick se en fantastiskt demo av hur Minecraft var tänkt att fungera. Får Microsoft det att fungera lika smidigt som på presskonferensen (vilket förstås sällan är fallet) så öppnar det verkligen upp för spännande nya spelsätt. Jag håller tummarna för det i alla fall.

Spelmässigt var det en drös av spel som presenterades. De som stack ut för mig var Recore, Fallout 4, Beyond Eyes, Rise of the Tomb Raider och Gears 4. Recore var ett spel av Keji Inafune vars trailer saknade gameplay, men istället visade stämningsfulla miljöer med en kvinnlig protagonist med sin robotföljeslagare. Jag tyckte mig även skymta att folk involverade i Metroid Prime även var inblandade i Recore, vilket jag hoppas bådar för ett fokus på utforskning som i Prime-spelen.

Fallout 4 är ett måste för alla. Så är det bara. Vill man ha riktigt mycket info bör man nog se Bethesdas presskonferens istället, men det avslöjades en viktig sak här. Alla moddar som görs på PC ska gå att använda sig av på Xbox One. Det är en stor nyhet, i synnerhet eftersom många klagat på bristen av moddar på konsoler.

Beyond Eyes var ett litet indiespel som handlade om en blind flicka. Spelets gameplay fokuserar på hennes sätt att tolka omvärlden genom sina andra intryck. Det öppnar upp för en annorlunda spelupplevelse som jag ser fram emot. Ett stort plus är dessutom modet att fokusera på en protagonist med en funktionsnedsättning. Allt som bryter från vita, stereotypa mannen är alltid välkommet.

Rise of the Tomb Raider då? Första spelet var grymt och det vi fick se från uppföljaren såg minst lika häftigt ut. Det lär bli en adrenalinstinn och actionfylld resa då det släpps tidsexklusivt till Xbox One i jul.

Slutligen har vi Gears 4. Ingen blev förvånad över utannonseringen, men det vi fick se från spelet var lite mer oväntat. Borta var Belgian Blue Marcus och istället fick vi se några mer “normala” personer jaga ett okänt, gäckande monster genom en miljö som inte var brungråtrist som i de flesta andra spelen i serien. Jag älskar Gears of War, det var spelserien som fick mig börja med shooters, men den tredje delen (och Judgement) var trötta. Jag hoppas att det här kan bli en nytändning.

Överlag tycker jag att Microsoft gjorde en riktigt bra konferens och det ska bli spännande att se vad Sony och Nintendo kontrar med. Oavsett vad de levererar så har Microsoft lagt ribban högt i år.