En andra runda med State of Decay

Rickard Olsson
Artiklar

State-of-Decay-Release-Date-and-New-TrailerMina initiala intryck av budgetzombiemösharen State of Decay var inte de bästa. Spelet imponerade inte på något plan, men eftersom det bara handlade om någon spelad timme fick jag fortsätta för att ge det en ärlig chans. Och tänka sig, jag har faktiskt ganska kul, om än inom något begränsade ramar.

Utifrån min lilla hembas i ortens kyrka tar jag mig an uppdrag efter uppdrag. Jag kör bil som en galning från punkt till punkt, mosar, köttar och slafsar zombier på vägen, hjälper strandsatta, letar efter resurser eller bara agerar springpojke åt någon annan uppdragsgivare. Och jag har kul när jag gör det.

De tekniska problemen kvarstår dock, och jag ser det som ett stort skämt att spelet kunde släppas i det här skicket. Har Undead Labs inga som helst krav på vad de producerar? Har de ens speltestare? Jag har i State of Decay sett de mest konstiga glitchar jag någonsin stött på i spel. Vid ett tillfälle körde jag över en tom yta när en bil helt plötsligt uppenbarade sig precis framför mig, vilket resulterade i en krasch. En karaktär gick runt inne i ett hus när denne från ingenstans bara flög rätt upp i luften, genom taket och försvann. En annan karaktär blev helt horisontell för en sekund, bara för att direkt efteråt teleportera sig en meter bakåt. Zombier som går genom väggar är också ett populärt tema. Och så klart texturer som försvinner och stundtals horribel bilduppdateringshastighet.

Jag fortsätter dock spela State of Decay, även om uppdragen börjar bli lite upprepande. Och jag kan nästan, men bara nästan, rekommendera det här alla buggar till trots. För hur illa det än låter så finns det vissa mått av okomplicerad spelglädje där.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0