I nuläget vore det inte allt för drastiskt att påstå att Nintendo och Playstation faktiskt är de enda storföretag som fortfarande engagerar sig i marknaden för klassiska portabla spelenheter. För Nintendos del så har Switch bidragit till att förena stationär och mobil gaming. Men trots att Vita var en värdig efterföljare till PlayStation Portable, så har försäljningssiffrorna inte direkt imponerat. Och populariteten hos handhållna spelenheter är långt ifrån vad den var under dessa enheters glansdagar. Mycket beror förmodligen på att Android- och iOS-baserade smartphones blivit så vanliga att var och en numera har en portabel spelenhet inom armslångt avstånd. Fast, är skillnaden egentligen så stor? Låt oss ta en titt i backspegeln.

90-talet, AA-batterier och pixelfigurer

För Sveriges del var det under tidigt 90-tal som vi på riktigt kom i kontakt med spelbranschen. Även om Commodore länge hade ett starkt fäste i folkhemmet så trängde Mario med tiden bort Giana Sisters, och Sonic blev helt klart mer känd än Jazz Jackrabbit. När GameBoy och Atari Lynx lanserade så var de en smärre revolution. Inte längre var gaming något som begränsades till det egna rummets fyra väggar. Trots att Atari Lynx, med sina 16-bitar, var tekniskt överlägsen så kom GameBoy att bli representativ för handhållna enheter. Och än i dag är den en de facto standard.

Efter framgångarna för dessa två så lanserades Segas GameGear och den något okända WonderSwan. Trots att WonderSwan inte nådde utanför den japanska marknaden har den blivit något utav en kultklassiker. En nästan helt okänd spelkonsol som aldrig sålde tillräckligt mycket för att ens märkas av var en enhet med den något konstiga titeln Game.com. Trots att den var tidig med sin lansering av pekskärm så innebar dess bristande anslutningsbarhet och lilla skärm att det hela blev en otymplig historia.

2000-talet, internet och smartphones

Trots att Nokia försökte slå sig in på marknaden med N-Gage, så kom Nintendo och Playstation att dominera. Playstation tog förmodligen det första och största steget mot att göra desktopspelandet portabelt, genom att lansera Portable vars grafikprocessor var unik för dess storlek. Bland mindre aktörer och tillverkare så har det däremot främst varit emulatorinriktade produkter som har lanserats likt Dingoo, GP2X, Canoo och Pandora. Men marknaden för egenutvecklade spel från de större spelhusen har där varit minimal.

Detta var även begynnelse på internetåldern i Sverige. Många, kanske framförallt äldre, föredrog enkla onlinebaserade spel. Och att söka efter roliga casinospel gratis blev bland vissa grupper mer vanligt än att leta efter traditionella spelupplevelser. Men, om vi går efter officiell statistik så fyller onekligen kasinospel ett behov. Åtminstone om man lyssnar på Lotteriinspektionen som poängterar att hela två av tre svenskar har spelat kasino under en ettårsperiod. Allt fler i vårt avlånga land upplever dessa spel som mer roliga än alternativen, förmodligen till nackdel för övriga spels försäljningssiffror. Så konkurrensen är stor från alla håll.

Smartphones då? Det är ju svårt att tänka sig samtiden utan smartphones. Och då Symbian har skickats till historiens skräphög, är det Android och iOS som dominerar marknaden. För dessa system har såväl många klassiska som nya spel lanserats. Entusiaster av handhållna spelenheter klagar inte sällan på bristande taktil känsla i pekskärmar. Det är ju trots allt en platt yta utan fysiska knappar. En del produkter, så som adaptrar till äldre handkontroller och mystiska sugproppsbaserade lösningar, har försökt kompensera. Men då stödet för extern hårdvara ofta är väldigt begränsat i dessa system har ingen riktigt lyckas matcha upplevelsen av en klassisk portabel spelenhet.

Vad säger spåkulan?

Det verkar onekligen som att retroentusiasterna har fått acceptera att den gamla tidens spelupplevelse har tagit plats i baksätet, till förmån för pekskärmsspel och onlinetjänster. Även om det helt klart finns en efterfrågan på 2d-, retro- och pixelspel så är det en nischmarknad. Och då spel blir allt mer resurskrävande så blir det samtidigt svårare att lyckas få plats med tillräckligt kraftfull hårdvara i portabla enheter. Därför är det spännande att se att Nintendo aktivt fokuserar på att faktiskt göra spelupplevelsen portabel igen. Vi såg första steget med den delvis portabla WiiU, och har nu fått uppleva det hela fullt ut med Switch. Så, vem vet? Det kanske är dags för en ny portabel revolution.