GameStop slutar sälja konsolbundlar med digitala spel

Anders Norén
Artiklar

GameStop är med över 6400 butiker världens största fysiska återförsäljare av dator- och tv-spel, och enligt företagets senaste inkomstrapport kommer det att ta till ett oväntat grepp för att behålla sin relevans i den digitala framtiden. GameStop kommer inte längre att sälja konsolbundlar som inkluderar digitala spel.

Informationen kommer från GameStops senaste inkomstrapport (s13-14). Enligt rapporten kommer GameStop att jobba med plattformshållare och utgivare för att ersätta digitala pack-in-titlar med fysiska motsvarigheter, och i de fall det inte är möjligt kommer konsolbundlarna inte att säljas i GameStops butiker överhuvudtaget. Uppgifterna uppmärksammades först av Austin Walker på Giant Bomb.

Consumers prefer those physical bundles, because they know that that disc has value in the trade-in program at GameStop. So we choose not to participate in the digital bundles […], sa Paul Raines, VD för GameStop.

Under de senaste åren har digital försäljning utgjort en allt större andel av spelbranschens intäkter. Ungefär 20 procent av alla spel säljs nu i digital form. Den utvecklingen har varit svår att hantera för de fysiska spelbutikerna, som gör stora delar av sin vinst på försäljning av begagnade spel. 25,8 procent av GameStops omsättning och nästan hälften av dess vinst under perioden februari 2013-februari 2014 kom från försäljning av begagnade fysiska produkter, enligt företagets årsrapport. För den svenskägda spelkedjan Game, som stängde sina butiker tidigare i sommar, stod begagnathandeln för ungefär 40 procent av omsättningen.

GameStop säljer fortfarande digitala spel i sina butiker, men ta inte för givet att det kommer att fortsätta. Det som håller GameStop vid liv är vinsterna de gör på att sälja ett spel för 600 kronor, köpa tillbaka det för 200 kronor och sälja det till en annan kund för 500 kronor – utan att behöva dela vinsten från återförsäljningen med plattformshållaren, utgivaren eller utvecklaren. Det är inte svårt att föreställa sig att företagets nästa steg är att expandera förbudet mot digitala pack-ins till alla digitala spel.

Det vore ett desperat drag, men så är det också desperata tider för den traditionella spelhandeln.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0