Medan vi tidigare väntade på nyheter om Gears of War 4 (eller nästa del i serien, då) till Xbox One cirkulerade ett ihärdigt rykte om upphottade versioner av de tre första spelen. Trilogin skulle heta Marcus Fenix Collection. Men det höll bara så länge. Gears-bossen Rod Fergusson sköt ner alla förhoppningar om ett sådant verk på Twitter när han skrev:

I love the passion, but there’s no Marcus Fenix Collection. We ARE working on other exciting Gears projects. I’ll see you at E3!

Dessa “andra” Gears-projekt skulle nu, bland annat, visa sig vara åtminstone en remaster av första Gears of War. Eller så det verkar åtminstone, och det ser ut att komma med uppdaterad grafik och bättre flyt. Säkerligen prövas lite nya koncept i multiplayer samtidigt som klassiska 4v4-matcher återvänder. Enligt Kotaku finns följande lägen att tillgå i den testversion som ett fåtal lucky bastards fått tillgång till:

  • Team Deathmatch
  • King of the Hill
  • 1 Life 1V1 Shotgun TDM
  • 1v1 Sudden Death Gnashers Only
  • 4v4 TDM Single Round
  • 4v4 KOTH Single Round

Och just det. Det pratas även om 60 bildrutor i sekunden. Något vi Gears-spelare knappast varit bortskämda med på Xbox 360.

Denna trevliga bonus i all ära, men var det egentligen vad vi ville höra som första riktiga Gears of War-nyhet till Xbox One? Nja, inte riktigt. Och särskilt inte när nyheten är en tillputsad “remaster” istället för en totalt genomarbetad “remake” likt exempelvis Resident Evil till GameCube.

Men visst, man tar ju gladeligen vad man får så länge det inte går ut över den riktiga uppföljaren. Eller gör det kanske det ändå? Vad innebär egentligen det här avslöjandet för det vi alla allra mest väntar på, nämligen Gears of War 4?

Om jag tillåter mig själv att spekulera så är just 4:an säkerligen långt ifrån klar. Det finns, i mina ögon, ingen tänkbar anledning till att skjuta ut detta försök till att släta över eventuella förseningar annars. Vi vill ha Gears på Xbox One, och vi vill ha det igår.

“Fort, ring konsultbyrån och lägg ut ett enklare Gears of War-projekt på entreprenad. Det bör tysta några av de kritiska rösterna vi annars skulle ha fått ta hand om efter årets E3.”

Ingen aktad aktör lägger ju dessutom varken tid, pengar eller resurser på att släppa två direkt konkurrerande projekt nästan samtidigt, även om just det där med resurser är något man kanske kan diskutera. Det är nämligen studion Splash Damage (utvecklaren av bland annat Brink) som ligger bakom den här remastern. Alltså inte huvudstudion Black Tusk som sysslar med “de riktiga grejorna”. Men arbetet ska ju än dock övervakas, för varken Microsoft eller Fergusson kommer att acceptera vad som helst i Gears of Wars namn. Glöm det. Därmed kan man ju också säga att 100% fokus på den faktiska uppföljaren för tillfället inte finns där. Och vem vet vilka övriga projekt de kommer att presentera i år? Detta behöver ju inte nödvändigtvis vara allt.

Ska man se på det någorlunda objektivt så är det ändå ingen större fara på taket ännu. Gears of War 3 håller fortfarande, den krympande spelarskaran till trots, och utmanar med lätthet vilken online-shooter som helst. Men som med alla andra spel blir det mer nischat med tiden, och nya spelare får allt svårare att ta sig in eftersom det i längden mest är de dedikerade fansen kvar, och sådana får man inte sällan stryk av som nybörjare. Något som kan vara nog så avtändande. Så sett från den vinkeln är det också av vikt att Microsoft skiter ur sig något “nytt”, för även om det bara är en remaster det handlar om, så är formatet nytt, och lanseringen ny. Och det, om något, brukar locka horder av nya spelare. Åtminstone till en början.

Så kom nu, E3, så att vi slipper spekulera vidare!