Psykedelisk rymdskjutargrafik, bra ljudmatta, och fiender i mängder stundar när Geometry Wars 3: Dimensions äntligen kommer till iOS. Appmagasinet har testat, och recensionen hittar du nedan. Mycket nöje.


Geometry Wars är Asteroids-inspirerade actionspel med inte så lite arkadstuk, och de passar utmärkt på tryckskärmar. Det är inte så vanligt när det handlar om reflexer och skjutande med små marginaler, men här fungerar kontrollen som den ska, och det enda som spränger dig i luften är din egen oförmåga, eller en smutsig skärm. Har du inte varit i kontakt med de här spelen tidigare så rör det sig om två spakar, en för att styra och en för att skjuta. Är rymdskjutare inte din kopp te så tänk Minigore, fast det är neonfärgade former du skjuter på istället för köttätande zombiekaniner.

I Geometry Wars 3: Dimensions (universal, 49 kr) får vi, som titeln antyder, lite mer skeva banor. Rutnätet du flyger över böjer sig i fantasifulla former, alltmedans fiender dyker upp till höger och vänster. I början är det lätt, du skjuter dig genom äventyrsläget, kanske inte med toppbetyg, men väl framåt – bana för bana. Svårt blir det när du är trött, när du vill få höga betyg, eller när du kommer längre in i spelet. Ett arkadläge bryter av från den snirklande vägen av banor som äventyrsläget bjuder på, och ovanpå det finns det bonusutmaningar. Det går inte direkt att klaga på Geometry Wars 3: Dimensions utbud för den peng spelet kostar. Och nej, inget inuti app-köp så långt ögat kan nå – låt oss hoppas att det får fortsätta vara så.

Geometry Wars 3: Dimensions finns inte bara till iOS, utan till så gott som alla andra plattformar med. Från Windows och Mac, till PlayStation 3 samt 4, och Xbox 360 samt One. Dock inte till Android. Ännu…

Geometry Wars har alltid varit stilistiska tidsfördriv med passande ljudbild, och trean är inget undantag. Det är nästan så tajt som jag vill ha det, men ändå några steg bort – som att kontrollen kunde varit ännu mer finkänslig, kanske. Då och då briljerar Dimensions verkligen, när jag glider in i ett närmast meditativt stadie. Större delen av tiden är det dock bara fler vektorer som ska skjutas i småbitar, fler bonusar som ska plockas upp. Det är inte dåligt även om det kanske låter så, men det är mindre än vad jag hoppades på, för potentialen till en starkare upplevelse finns här. Som när du spelade Rez första gången, fast långvarigt och tillgängligt i snack-form. Där är inte Geometry Wars 3: Dimensions, men det är ett tappert försök trots det.


Den här recensionen publicerades i Appmagasinet #44. Teckna din prenumeration på Appmagasinet här – det är gratis och det finns alltid minst en speltext i varje nummer.