Det spelas väldigt mycket mobilspel nu för tiden, mycket tack vare iOS och alla utvecklare som satsat på formatet. En utvecklare i synnerhet, Gameloft, har givit oss många underhållande spel, om än ofta oförskämda kopior av andra redan existerande stortitlar. Men gemensamt för de flesta spelen till formatet är den undermåliga kontrollen. Nej, vi vill inte vrida och vända på våra iOS-enheter för att styra bilar, eller försökta sikta någorlunda korrekt med tummarna på skärmen i förstapersonsskjutare. Därför är det alltid tacksamt när någon försöker ta kontrollen till nästa nivå, som i fallet med Duo Gamer, Gameloft-kontrollen. Men det finns både humor och frågetecken efter att den nu har presenterats.

Frågetecknen är några stycken. Hur kommer stödet att se ut i framtiden? För just nu fungerar kontrollen endast med en handfull utvalda titlar (Asphalt 7: Heat, Modern Combat 3: Fallen Nation, Brothers in Arms 2: Global Front, Nova 3 samt Order & Chaos Online) från Gameloft. Det är inte försvarbart någonstans då dosan med stativ kostar närmare $80. Och designen? Den ser ju inte bekväm ut över huvud taget, men det ska dock nämnas att jag personligen inte hållit i den, så huruvida den faktiskt är trevlig att använda eller ej låter jag vara osagt. Men tillåt mig tvivla åtminstone.

Humorn finner vi däremot som vanligt i reklamen där man lyckas befästa såväl 80-talsidealet samt tron om att det alltid är mannen i familjen som spelar (och att övriga alltid är med). Titta bara på bilden nedan. Inte bara är det snubben som spelar medan tjejen snällt sitter med och tittar på. Han jublar även åt titel/laddningsskärmen. Troligt!


Precis lika kul/illa blir det i reklamklippet nedan. Tjejen sitter som vanligt med och tittar på, sedan presenteras ytterligare en kille som även han får känna på kontrollen och spela lite, men tjejen förblir utan och sitter istället och rycks med i den grabbiga underhållningen och skrattar.

Tro mig, jag är allt annat än någon gnällig moraltant och trivs egentligen som fisken i vattnet när man kan gå dessa på nerverna, men detta blir bara så stereotypiskt löjligt att man nästan måste tragedigarva åt det. Särskilt när det görs utan finess, som här.

Nåväl. Kontrollen i sig kanske är bra, men då gäller det att den fungerar till fler än fem spel. Den saken kan vi åtminstone slå fast här och nu!