Spelbloggen ville veta mer om den nyskrivna Minecraft-boken och ställde därför fem raka frågor till författarna Daniel Goldberg och Linus Larsson. Svaren på dessa finner du här under där du även kan vinna ett rykande färskt exemplar av boken. Så ta chansen nu och var med i Spelbloggens kreativa tävling samtidigt som du får veta mer om projektet.

Bakom Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka står alltså frilansjournalisterna Daniel Goldberg och Linus Larsson, med texter i såväl svensk som utländsk media i bagaget. Tillsammans beslöt de sig för att gräva djupare i ämnet Markus ”Notch” Persson och hans rikedomar och skrev således en bok om den svenska framgångssagan. Men vad var det som initialt fångade deras intresse egentligen?

Som de flesta andra blev vi först fascinerade av hur makalöst mycket pengar Markus hade tjänat på sitt spel. Men vi insåg snart att det inte gick att se Minecraft som vilken produkt som helst. Det fanns ingen affärsplan eller några smarta marknadsföringsstrategier att peka på – däremot en man med ganska säregna idéer om vad spelvärlden behövde. Vad som började som en bok om affärsfenomenet Minecraft blev med tiden till en mer personlig berättelse, som mest av allt handlar om kreativitet och känslan av att inte passa in.

Kommer man som läsare att se annorlunda på spelet efter att man är klar med boken, tror ni?

Kanske inte på spelet i sig, däremot på hur det blev till och varför det är viktigt. Minecraft representerar en stor förändring i hur spelindustrin fungerar, och Markus historia tycker vi fångar mentaliteten hos en indiespelskapare bättre än någon annan.

Hur har det varit att skriva en reportagebok på det här sättet? Och hur var det att jobba med Markus Persson?

Vi är otroligt glada över att Markus tog sig tid att hjälpa oss med boken. Utan alla intervjuer med honom, hans vänner, familj och arbetskamrater hade det aldrig gått. Det var en makalös historia att få möjlighet att berätta – särskilt eftersom vi båda spelar mycket på fritiden.

Stötte ni själva på några överraskningar under projektets gång som ni inte hade räknat med?

Vi blev förvånade över hur långt det gick att spåra idén till Minecraft tillbaka i Markus barndom. Minecon i Las Vegas var också en riktig ögonöppnare. Även om vi visste hur många som spelade Minecraft var det nog först då vi förstod hur stor kulturen kring spelet har blivit.

Ponera att ni fick helt fria händer. Vilket spel, vilket som helst, skulle ni vilja skriva om i en eventuell nästa bok? Varför?

Half-Life 3. Mest för att få svar på varför det aldrig blir klart. 🙂


TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD!

Är du själv nyfiken på boken kan du alltså vinna ett exemplar direkt här på Spelbloggen. Allt du behöver göra är att bygga något, vad som helst, och sedan ta en bild på skapelsen som du skickar till minecraft@spelbloggen.se. Det kan vara något virtuellt i Minecraft, eller bara en hög kaffekoppar på frukostbordet. Du har helt fria händer. Det mest tilltalande bidraget publiceras här på Spelbloggen på fredag om en vecka (28/9), och vinnaren får alltså Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka hem i brevlådan. Enkelt, va?

Så sätt fart. Överraska oss!

Och just det. Övriga ledsna förlorare kan köpa sig en egen bok här.