Varför släpps alla spel i slutet av oktober och början av november? För visst känns det så. Svaret ligger givetvis i att det är julklappssäsong. Utgivare vill ha spelen ute i affärerna någonstans där i mitten av hösten så att de kan sätta igång och rulla fram sina kampanjer fram till jul – ju fler hårda paket desto bättre.

På utvecklingssidan har vi i princip blivit klara med spelet någon gång i september. Det tar ju tid att trycka skivor och distribuera ut dem. Det är inte så att vi slutar jobba helt, det finns buggar och funktioner som vi aldrig hann klart med. Certifieringsprocessen väckte frågor och funderingar. Vi arbetar nu med Day 0-patchen, planerar in ett eller ett par patchar till.

Och sen går vi vidare.

”Games as a Service” är numera ett uttryck i tiden. Att spel aldrig blir klara, utan är i ständig utveckling och uppdatering. Detta är sant, men det är inte sagt att samma personer som utvecklat grundspelet måste stanna kvar och jobba på det. Spelbranschen är väldigt, väldigt specialiserad. De som är bra på att utveckla spel behöver inte vara lika bra på att underhålla det. När ett spel har tryckts på skiva går en större del av teamet över till nästa spel som studion bestämt sig för att släppa. Några stannar kvar och får då mer seniora roller, dessa samlar då in ett gäng mer juniora utvecklare och ett spelunderhållningsteam formas.

Det här är bra ur flera synpunkter. Först och främst kan man träna de juniora utvecklarna på de studioverktyg man redan använder. Spelets gränser och regler är redan satta, och då har vi ett bättre klimat för utvecklare som vill lära sig, samt få erfarenhet. För det andra har vi ett helt gäng med hungriga utvecklare som vill visa vad de går för, och spelet får därför en välbehövlig kick energi.

I ett hälsosamt studioklimat säger man inte upp utvecklare när ett projekt är avklarat. Istället har man det här systemet på plats där man både utmanar seniora spelutvecklare med nya projekt, samt lär upp juniora diton med att ge dem chansen att underhålla en titel som, förhoppningsvis, miljontals spelar.

Det är livets cirkel i spelutvecklingsform.