ach_borderland2Jag tror inte min kärlek till Borderlands 2 kommer som en överraskning för någon. När det släpptes fastnade jag för det. Hårt. Bokstavligt talat. Det var svårt att fysiskt att slita sig från spelandet. Tillsammans med en god vän triggade vi ständigt varandra att fortsätta spela vidare. Vi tog oss igenom kampanjen och började genast om med nästa runda i vad som kallades True Vault Hunter Mode, men så dog spellusten helt. Varför?

ach_borderland2smallCapped Out… For Now (50)

Borderlands-spelen använder sig av levels som gör att karaktären man spelar utvecklas och får nya förmågor. Det är onekligen en av de aspekter som gör spelet tilltalande för mig, utöver allt lootande då, förstås. Problemet med spelet är dock att utvecklingen till slut når ett tak, level 50, där din karaktär slutar att utvecklas. Givetvis hörs ett “blop” och texten “Capped Out… For Now” dyker upp på teven.

Med andra ord, när du väl fått denna achievement försvinner väldigt mycket av spelglädjen. Du uppmuntras inte längre att göra någonting i spelet. Nedgöra dina fiender? Nej, varför ska du slösa ammunition på dem då du enklare kan springa förbi dem? Eller vänta, varför ska du springa förbi dem? Utföra uppdrag säger du? Men varför ska du riskera ditt liv när du ändå inte får ut något av det?

När spelet inte längre ger dig incitament att göra saker är det inte längre roligt. Särskilt inte då den högsta leveln nås halvvägs in i True Vault Hunter Mode. När 2K dessutom har planerat in mer DLC som kommer ge dig möjlighet att levla ytterligare, är det inte okej i min bok. Det begränsar inte bara livslängden på spelet, utan får även min lust att spela det att försvinna. Achievementen i sig är inte dålig (även om den knappast är innovativ), utan den sätter istället fingret på en stor brist med spelet.