ach_bioshockEn ny lördag, en ny lördagsachievement. Så är det tänkt, men förra helgen hände något. Det kom inget, och nej, jag var inte sjuk. Jag var besatt, helt fast i BioShock: Infinite. Faktum är att först då det blev söndag, märkte jag att lördagen hade passerat. Nu kanske det låter som jag vill hylla BioShock: Infinite till skyarna, men det vill jag inte. En ganska alldaglig start som får ett bra slut och en hög av achievements i stil med “Döda X fiender med vapen Y” som stinker unket. Och eftersom spelet var boven till att förra lördagsachievementen uteblev ska vi kolla närmare på just det i veckans artikel.

ach_bioshock_smallCombination Shock (50)

Precis som i första BioShock-spelet får man tillgång till en mängd olika krafter. Tyvärr används de i Infinite endast som vapen, där man i första spelet även utnyttjade dem för att utforska staden Rapture närmare. Det är nästan omöjligt att inte plocka upp alla krafterna och få achievementen Well Rounded (10), där det handlar om att använda dem på fienderna.

För de som verkligen vill testa sig i att utnyttja de olika krafterna mot fienderna och skapa synergi mellan de olika krafterna finns det en annan achievement: Combination Shock. För att få den måste man använda två krafter på en och samma fiende. Wham! med den första, Bam! med den andra.

Jag gillar den här typen av achievement. Den uppmuntrar spelaren till att utforska spelmekaniken och prova på nya lösningar. De som inte jagar achievements kommer troligtvis att missa den, men om man sitter med guiden och kollar “vad för kombination ska jag prova på nu?” kommer man snart upptäcka nya spännande möjligheter. För mig är det i alla fall alldeles för lätt att hitta en sorts vapen och kraft, och sedan enbart hålla mig till den. Achievementen hjälper då till att experimentera och utforska, vilket leder till att trista rutiner bryts. Så bland en stor flora av rätt tråkiga achievements finns det i alla fall någonting som inte är hopplöst tråkigt.