ac_alanwakeEtt nytt år och med det nya achievementskrönikor. I år tänkte jag kolla närmare på de achievements som återfinns i spelen. Det kan vara allt från en bra eller dålig achievement till roliga referenser eller någon personlig ankedot kring dem. Vad alla achievement har gemensamt är att de återfinns i min fysiska såväl som virituella spelhylla, där högkvalitativa spel samlas med vad andra skulle skämmas för. Först ut är ett spel som får klassas in i den förstnämnda kategorin: Alan Wake.

achievementAWDrink ‘Em Both Up (10)

 

För att låsa upp denna achievement krävs att du gör två saker, fast vid två olika tillfällen i spelet. I första episoden anländer Alan till Bright Falls med sin fru Alice. Medan Alice gör några ärenden kliver Alan in på ett café. Vid en jukebox sitter två gamla hårdrocksgubbar och gaggar, där en av dem vill höra en specifik låt på jukeboxen. Alan måste här se till att gubben får höra rätt låt, vilket sker med några enkla knapptryckningar. I den femte episoden rör sig Alan genom Bright Falls på natten tillsammans med sheriffen. Han måste där återvända till samma café och starta jukeboxen igen för att achievementen ska låsas upp.

Det här är vad jag kallar en bra achievement: den uppmuntrar till att påverka och utforska spelets miljö. Visst är det jobbigt att den är lätt att missa i en genomspelning, men med fler sådana här achievements istället för menlösa “Döda 100 personer med det här vapnet” skulle det uppmuntra till mer utforskande i spel. Det är positivt i min bok. Jag missade visserligen denna achievement under första genomspelningen, eftersom jag aldrig fann cafét i den femte episoden, men vid andra genomspelningen såg jag i alla fall till att plocka på mig den.

Tänket med achievement är helt rätt, men jag skulle gärna se att det togs steget längre och att det påverkade handlingen mer. Låt en achievement bli något som uppmuntrar utforskandet i ännu högre grad!