ach_lollipopJag är inte ett fan av japanska spel och sannerligen inte ett fan av spelskaparen Suda 51, men när spelet Lollpop Chainsaw släpptes under förra året blev jag lite intresserad av det. Mycket för att en tonårscheerleader som dräper zombier inte är så långt från en viss tjej som slaktar vampyrer. Spelet var sådär, men en av sakerna som jag diggade var hur huvudrollen Juliets födelsedag avrundade spelet.

ach_lollipop_smallHorrid Birthday (15)

Det är roligt när spel har olika slut som beror på att ens handlingar får konsekvenser, istället för att spelutvecklarna slänger in ett val precis innan slutstriden. Jag förväntade mig inte det här i Lollipop Chainsaw, så det kom som en positiv överraskning. Fler spel borde använda sig av sådana här slut, för det är awesome när ens val får konsekvenser.

I mitt fall fick jag det dåliga slutet, vilket gav mig achievementen Horrid Birthday och resulterade i en mysig liten avslutningsscen. Den var inte märkvärdig på något sätt, men gav ändå en trevligt avrundning på spelet. När jag endast fick 15 poäng för att klara av spelet blev jag konfunderad, eftersom man generellt får en högre poäng. Det var då som jag insåg att det gick att få ett annat, och bättre, slut.

Under Lollipop Chainsaw stöter Juliet på sina klasskamrater och får valet att slakta zombierna innan de dödas. Lyckas du rädda samtliga belönas Juliet med det lyckliga slutet. Det här är vad som svider för mig: jag missade bara två klasskamrater, och achievementen Congratulations! Happy Birthday! som är värd 100 gamerscore. Ouch.