ach_borderlands2Jag har gett Borderlands 2 mycket kärlek här på Spelbloggen, men det var ett bra tag sen jag spelade det. Efter att den senaste DLC:n släpptes, som höjde ens level cap, har jag dammat av spelet igen. Spelglädjen börjar återvända och jag minns allt det som var bra med spelet. Borderlands 2 har emellertid sina skamfläckar, vilket leder oss in på dagens lördagsachievement.

ach_borderlands2_smallSo Much Blood! (20)

Det första Borderlands-spelet uppmuntrade spelaren till att testa på samtliga fyra klasser. Det fanns en achievement var för de olika klasserna, som gick ut på att använda deras specialförmågor. Du kunde göra det först efter att ha nått level 5, då man fick en försmak på klassens specialförmågor. Jag tyckte det var ett bra grepp av Gearbox att ge spelaren möjligheten att göra ett grundat val med vilken klass man skulle fortsätta med genom achievements.

Tyvärr gick Gearbox vilse någonstans under skapandet av Borderlands 2 och fick hybris. Alla klasser skulle förstås återigen ha en achievement som var knuten till sina krafter, men denna gång var balansen som bortblåst. En del klasser kunde du få achievementen när du nådde level 5 precis som i första spelet, medan andra klasser krävde att du nådde level 20.

So Much Blood! tillhör den senare kategorin. Den tillhör gunzerker-klassen och beskrivs som “Gunzerked continuously for 90 seconds”. Det är inte möjligt förrän du nått level 20, eftersom du måste köpa rätt färdigheter för att ens få möjligheten att kunna gå bärsärk så länge. Att leta rätt på ett område med tillräckligt mycket fiender i är betydligt enklare.

Inte längre var det möjligt att använda achievementenjagandet som en möjlighet att testa på klasserna och göra ett genomtänkt val för resten av spelet. Nu var du tvungen att spela över halva spelet med karaktärerna innan du fick achievementen. Inte nog med att poängen med dem gick förlorad, utan på ett personligt plan förstörde det för mig även spelkänslan. De roliga klasserna (siren och commando) var förstås de som krävde låg level och de tråkiga (gunzerker och assassin) hög level. När jag väl hade 1000 av 1000 gamerscore var det alltså en lättnads suck att kunna lägga ifrån mig spelet. Nu börjar jag visserligen återfå spelglädjen med en ökad level cap och mer DLC, men den korkade achievementdesignen förstörde en hel del spelglädje för mig på grund av jag var tvungen att grinda onödigt mycket. Till Gearbox har jag bara en sak att säga: “If it ain’t broke, don’t fix it”.