Tanken var att jag idag skulle beröra en sak som jag tyckte Bioware borde ha gjort i Mass Effect: Andromeda, men vår ärevördiga chefredaktör Thord Daniel Hedengren fick mig på andra tankar. Förra veckan skickade han nämligen en länk till mig angående en nyhet som Kotaku publicerat om att Mass Effect-serien ligger på is. Han skickade förstås nyheten till mig för han ville att jag skulle gråta mig själv till sömns den natten, men så blev inte fallet.

Mass Effect är en otroligt hyllad spelserie och kritiken som spelserien mötte vid det senaste släppet var massiv. Som jag skrev förra veckan var mycket av kritiken felaktig, men den fanns där likväl och påverkar förstås framtida planer för franchisen. Inget spelföretag ger ut en stor AAA-titel om de inte tror den kommer att sälja. Min första reaktion var helt enkelt ”Tja, tyvärr är jag inte förvånad”. Just då kunde jag inte skriva så mycket annat, inte efter krönikan som jag skrivit bara några dagar innan. Nu har jag dock haft tid att fundera mer över nyheten och vill revidera mitt första intryck.

Bioware Edmonton var spelstudion som låg bakom den ursprungliga Mass Effect-trilogin, men det var inte dem som låg bakom Mass Effect: Andromeda. Istället föll den lotten på Bioware Montreal, ledda av Mac Walters som tog över ansvaret för Mass Effect 3 från Drew Karpyshyn. Studion hade tidigare inte haft ansvaret att utveckla ett eget spel, utan var en supportstudio som skapade material till Mass Effect 2 & 3. Eftersom huvudstudion hade fullt upp med ett ännu outannonserat spel så var det troligen ett naturligt beslut att lämna över utvecklingen av det fjärde spelet till någon som redan var bekant med spelserien. Så här i efterhand är det lätt att vara efterklok och säga att det blev ett för stort ansvar.

Bioware Montreal ser ut ha nedgraderats till en supportstudio igen, vilket är skälet till varför media nu spekulerar att Mass Effect ligger på is. EA har dock gått ut och sagt att de inte alls är missnöjda med Mass Effect: Andromeda. Visst, det är förstås en del säljsnack i det. De kan ju inte säga ”Vi tycker spelet sålde dåligt och är missnöjda” eftersom det skulle sänka franchisen ytterligare. Än så länge finns det hopp att vända skutan och jag tror det är exakt det som EA vill ska ske. Eller hoppas på åtminstone.

Nu spekulerar jag, men det känns som att beslutet att nedgradera Bioware Montreal visar att de inte kommer att få arbeta vidare med spelet. Samtidigt verkar EA vilja ha mer Mass Effect-franchisen. Kan det här betyda att de vill vänta tills dess att Bioware Edmonton är klara med sitt hittills outannonserade spel, för att sedan plocka upp Mass Effect igen? Jag hoppas på det – och om vi har riktigt, riktigt tur så får vi även tillbaka herr Karpyshyn som huvudförfattare (även om jag själv tror att det är en mer orealistisk dröm). Hursomhaver så tror jag inte att vi har sett det sista av Mass Effect ännu.