Idag kommer jag att gå in på slutet i Mass Effect: Andromeda så om du inte redan klarat av det så a) vad väntar du på? och b) vänta med att läsa denna spoilerfyllda krönika. Så? Klar? Då kör vi!

Mass Effect: Andromeda har en stor öppen värld, men enligt producenten Michael Gamble är det inte inte ett open world-spel.

”I definitely wouldn’t call Andromeda an open-world game.”

Istället menade Gamble att spelet var ett utforskningsspel. Jag är benägen att hålla med honom om det eftersom spelet inte uppfyller kraven för att det, vilket främst kan exemplifieras med den sista planeten. I slutet av Mass Effect: Andromeda kraschlandar Hyperion på Meridian och tvingar människorna att bosätta sig där. Det lilla jag får se av den från min Nomad när jag jagar efter The Archon är en väldigt vacker planet. Jag hinner tänka ”Wow. Den ska bli spännande att utforska senare”. Efter bossen är besegrad och samtliga cutscenes har rullat så är jag redo. Nu ska jag äntligen få undersöka det vackra landskapet som Meridian har att erbjuda.

Nope.

Det får jag förstås inte göra. Jag får gå runt lite ombord på Hyperion och snacka lite med folk, där jag ser några spår av förändringar som har gjorts sedan de bosatt sig på Meridian. Det är dock ytterst lite och blir frustrerande lite för mig som vill utforska. Istället får jag åka upp i rymden och fortsätta leka på de andra planeterna om jag ska dröja mig kvar i spelet. Tyvärr finns det inte mycket kvar att göra där. Vid det här laget har jag redan klarat av i stort sett alla uppdrag, vilket skapar ett väldigt abrupt slut.

Kanske är jag bortskämd sedan den gången jag spelade Fable 3 och blev krönt till kung, bara för att inse att jag endast kommit halvvägs i spelet. Eller från de oändliga antalet uppdrag som man utan problem kan fortsätta med efter att Alduin dräpts i Skyrim. Eller de många fantastiska miljöer och djupa sidospåren som finns att utforska i The Witcher 3: Wild Hunt. Jag förstår att Gamble inte vill kalla spelet för en öppen värld av den enkla anledningen att det saknas innehåll för spelaren att dröja sig kvar i spelet med. Jag letar inte efter en stor plot twist som i Fable 3, mängden sidouppdrag som i Skyrim eller djupet från The Witcher 3, men jag hade velat ha någonting nytt som öppnade upp sig efter spelets slut. Något som får mig att vilja spendera mer tid till det.

Mass Effect: Andromeda är inte unikt med att låta bli att servera nytt material då spelet är avklarat. I ärlighetens namn är det få spel som gör det, men det är något som fler spelskapare bör fundera på att tillföra. Erbjud inte spelaren allt direkt, utan lämna lite kvar åt oss att upptäcka efteråt. I alla fall om ni planerar att låta oss fortsätta utforska spelet efter är över. Jag ville så gärna fortsätta att spela Mass Effect: Andromeda, men fick inga som helst incitament för att göra det. Mitt hjärta ville fortsätta, men min hjärna vägrade. Livslängden kortades med andra ord ned rejält.

Det här är förstås en budgetfråga. Mer innehåll kostar tid och pengar att göra – och vid det här laget är det nog rätt klart att båda sakerna skulle behövts till själva grundspelet. Likt väl är det här en sak som jag störde mig alldeles för mycket på. Mass Effect: Andromeda berövade oss möjligheten att utforska Meridian och förkortade därmed min njutning av spelet med flera timmar. Snälla Bioware, tills nästa spel kan ni väl åtminstone ge oss ett ordentligt slut om ni vill att vi ska spela vidare efter att huvudintrigen nått sitt klimax?