Anledningen till att den här krönikan publiceras på en onsdag istället för på en tisdag är att E3 pågår för fullt. Jag har ägnat de senaste fem timmarna åt att sträcktitta på Sonys presskonferens (i repris) och Nintendos Spotlight-sänding (live), och jag har förstås också tittat på presskonferenserna som Electronic Arts, Microsoft, Ubisoft och Bethesda har hållit under de senaste dagarna. Sammanlagt runt tolv timmar video – plus för- och eftersnack, förstås.

E3 lämnar inte mycket fritid över till att skriva om spel (eller till att spela dem), och jag kommer troligtvis att återvända till presskonferenserna i mina blogginlägg under de kommande veckorna. Det är dock en specifik del av en av presskonferenserna som har stannat med mig under de senaste dagarna. Den delen är en prislapp på 499 dollar.

Prislappen tillhör förstås Xbox One X – tidigare känd under utvecklingsnamnet Xbox Scorpio. Premiumversionen av Microsofts spelkonsol var i princip den enda punkten på agendan på Microsofts presskonferens i år, och företaget upprepade de siffror som de avslöjade tidigare i år. Åtta kärnor. Åtta gigabyte RAM-minne. Tolv gigabyte grafikminne. Sex teraflops total prestanda. Och, förstås, 4K. Det är, som Microsoft aldrig tycks tröttna på att konstatera, världens kraftfullaste spelkonsol.

Som lekman kan jag konstatera att Xbox One X definitivt har högre siffror än konkurrenterna. Nästan 50% fler teraflops än PlayStation 4 Pro, till exempel. Den matematiken kunde vi göra redan innan E3. Det vi väntade på var en motsvarande kraftvisning från Microsoft på mjukvarusidan. Spel som tar tillvara på all den prestanda som Microsoft har lyckats klämma in en låda som får plats i soffbordet. En ursäkt till att spendera 499 dollar på en konsol som spelar exakt samma spel som den konsol som jag redan äger.

Det jag ville ha på presskonferensen var spel. Många spel. Stora spel. Snygga spel. Spel som får mig att vilja köpa ett Xbox One X. Jag fick inte särskilt många. Sea of Thieves fortsätter att se mysigt och lovande ut, men det släpps först nästa år och är ändå kanske inte ett spel som säljer särskilt många Xbox One X-konsoler. Forza 7 utannonserades med släppdatum i november (Xbox One X-uppdatering i december), och våta asfalt och reflekterande lack har aldrig sett bättre ut. 4K, 60 FPS, putsat till tusen – Turn 10 Studios vet hur man gör snygga bilspel på Xbox-konsoler. Och om jag gillade bilspel så hade jag kastat mig över det.

Microsoft markerade ganska tydligt vad de ser som spelet som ska stå tillsammans med Xbox One X i butikerna, och det är Crackdown 3. Det släpps nämligen den 7 november – samma datum som konsolen. Spelet som skulle låta spelare demolera hela städer med THE POWER OF THE CLOUD visades återigen upp i en trailer på Microsofts E3-konferens – den här gången med mycket Terry Crews och utan några förstörbara miljöer överhuvudtaget. (De finns dock fortfarande med i multiplayer-läget.)

Jag gillade Crackdown väldigt mycket, och jag spenderade fler timmar än jag är villig att erkänna med den missriktade uppföljaren Crackdown 2. Jag är hundra procent redo att hoppa över hustak för att samla agility orbs igen. Inte ens jag kan dock påstå att Crackdown 3 känns som rätt spel att släppa tillsammans med Xbox One X. Ser det roligt ut? Absolut. Snyggt? Nja. Baserat på den senaste trailern så är jag osäker på om man gör det några tjänster genom att visa upp det i 4K-upplösning.

Microsoft visade även upp indietitlar som Cuphead, The Artful Escape och The Last Night, och alla tre kommer säkert att göra sig helt enastående i 4K. De lovade också att fler än 30 redan släppta Xbox One-spel kommer att uppdateras till 4K inför lanseringen den 7 november, och Microsoft kommer själva att släppa omfattande Xbox One X-uppdateringar av Gears of War 4, Forza Horizon 3, Killer Instinct, Halo Wars 2 och Minecraft. Såvitt jag kunde se kommer även alla kommande tredjepartstitlar som visades på konferensen, som Assassin’s Creed: Origins, att ha stöd för den nya hårdvaran. Den som plockar upp en Xbox One X vid lanseringen kommer att ha en del 4K-titlar att välja mellan.

Ända in i presskonferensens sista minuter höll jag dock fast vid mina förhoppningar om en ny first party-titel från Microsoft. Något som skulle kunna spela samma roll för Xbox One-konsolgenerationen som Halo gjorde för Xbox och Gears of War gjorde för Xbox 360. Starten på något nytt och spännande – och något som gärna skulle få släppas innan årsskiftet. Spelet jag hoppades på kom dock aldrig.

Det är förstås inte heller riktigt så det fungerar. Spel i Gears of War– och Halo-storlek släpps inte samma år som de utannonseras – särskilt inte om de utannonseras på E3, halvvägs in i året. Företagen vill börja bygga upp hype tidigare än tre månader innan spelets release. (”Bygga upp hype” kan i Microsofts fall översättas till ”sälja spelkonsoler”.)

Det som gör mig orolig är dock inte att Microsoft inte utannonserade några nya titlar med planerad release den här hösten, utan att de inte utannonserade några stora nya titlar överhuvudtaget. Kommer vi att få se några på nästa års E3? Förhoppningsvis. Det skulle dock betyda att de titlarna inte är att vänta förrän om tidigast ett och ett halvt till två år – julen 2018 eller våren 2019. Vid det laget kommer Xbox One X att ha varit till salu i ett år redan. I brist på ett blaffigt framtida ”Better on Xbox One X”-spel att se fram emot kan utgiften på 499 dollar vara svår att motivera.

För många spelare säger prislappen på 499 dollar dessutom bara halva sanningen. Själva spelkonsolen må kosta så mycket, men majoriteten av konsumenter har fortfarande bara en HD-tv ståendes hemma. Jag är en av dem. Som många andra har jag ännu inte hittat någon god anledning till att lägga 7-8000 kronor på en hyfsad 4K-tv med HDR, och jag hoppades att Xbox One X skulle bli den anledningen. Mina förhoppningar gick i kras på söndagens presskonferens.

Missförstå mig rätt: jag kommer att skaffa ett Xbox One X. Jag kommer att behöva ersätta min snart tio år gamla plasma-TV förr eller senare, och när jag gör det så kommer jag givetvis att köpa en 4K-tv. Vid det laget kommer Microsoft troligtvis att ha sänkt priset på Xbox One X ett snäpp också. 4 000 kr för att spela merparten av mina Xbox One-spel i 4K-upplösning? Visst, varför inte. Om jag redan har en 4K-tv så vore det ju dumt att inte skaffa någon hårdvara som utnyttjar den. Det är åtminstone vad jag kommer att intala mig själv. Om sisådär ett till två år.

Jag skulle tro att Microsoft inte känner sig särskilt nöjda med den tidsplanen. Sony har stadigt utökat sitt försprång på konsolmarknaden under de senaste åren, och efter årets E3-konferens känns det inte som att Xbox One X kommer att göra mycket för att minska distansen mellan dem. Det ser ut att bli en fortsatt tuff konsolgeneration för Microsoft.