Mikrotransaktioner i alla Electronic Arts-spel i framtiden

Rickard Olsson
Artiklar

blakeElectronic Arts finansdirektör, Blake Jorgensen, gjorde sig i en handvändning otroligt impopulär hos en stor del spelare när han för någon vecka sedan uttalade sig om Electronic Arts framtid. Alla ni som gillar mikrotransaktioner i spel, där man vanligtvis köper sig fördelar, valuta eller andra bonusar för mindre eller större summor, räcker upp en hand. Ingen? Tänkte väl det. Men Jorgensen anser att kunderna vill ha det, och detta är något som ska implementeras i samtliga spel från EA.

The next and much bigger piece [of the business] is microtransactions within games. We’re building into all of our games the ability to pay for things along the way, either to get to a higher level to buy a new character, to buy a truck, a gun, whatever it might be, and consumers are enjoying and embracing that way of the business.

Undertecknad är mållös, men tyvärr har detta visat sig vara en mer än gångbar variant för profit idag, så det lär knappast bli mindre av det längre fram. Det var inte överdrivet länge sedan man gjorde stort väsen av DLC, men just mikrotransaktioner tror jag får svårt att nå samma acceptans med tiden. Fast vem bryr sig om oss som inte är intresserade av att betala mer?

Via GamesIndustry.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0