Vi är just nu mitt inne i den nyhetstorka som uppstår veckorna innan E3, när de enda spelrelaterade nyheterna är läckor från de spel och den hårdvara som ska visas upp på spelföretagens presskonferenser. Om en vecka kommer vi att veta allt som Sony, Microsoft, Nintendo, Ubisoft, Electronic Arts och Bethesda planerar för resten av 2017. Idag vet vi ingenting alls. Det är en otacksam vecka för en spelbloggare att hitta något att skriva om.

I brist på annat tänkte jag därför återbesöka mina minnen av tidigare E3-konferenser. Jag började följa E3-konferenserna för tio år sedan, under E3 2007, när Super Mario Galaxy, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots och Halo 3 var konferensens stora publikfavoriter. Sedan dess har jag följt den med stort intresse, och lagt många ögonblick på minnet. Ett par av dem tog andan ur mig. Majoriten av dem är mest facepalm-värdiga. Du hittar de som sitter starkast nedan.

Microsoft gör ett magplask

Insatsen var hög för både Microsoft och Sony på E3 2013. Det var den sista E3-konferensen för bägge företagen innan Xbox One och PlayStation 4 skulle lanseras, så bägge konsoljättarna behövder övertyga spelare om att deras konsol var värdig kundernas plånböcker. Microsofts försök var ett spektakulärt misslyckande. De två timmarna på scenen spelade en omfattande roll i att forma dagens konsollandskap, knuffade ned Microsoft till plats två i konsoljättelistan och resulterade i en upprensning bland cheferna på Microsofts Xbox-division.

I händelse av att du har glömt: Microsofts plan var ursprungligen att spelare skulle behöva ansluta till Xbox Live en gång om dagen för att kunna spela spel på systemet. Den naturliga följdfrågan är vad som väntade för spelare som av någon anledning inte har den möjligheten. Svaret från Don Mattrick, dåvarande Xbox-chef och idag ”Self employed” enligt LinkedIn, var inte uppmuntrande: ”Fortunately we have a product for people who aren’t able to get some form of connectivity. It’s called Xbox 360.” Ouch.

De högst tvivelaktiga planerna för Xbox One, kombinerat med företagets illa dolda arrogans, gjorde hela presskonferensen till en bilkrock i slow-motion. Det enda Sony behövde göra för att gå segrande ur duellen det året var att inte säga något idiotisk. Sony lyckades. Microsoft lade en snara runt sin egen hals det året, och de har ägnat de fyra åren sedan dess åt att försöka få av den.

Nintendo introducerar Wii Music

Nintendo Wii tog världen med storm, och dess framgångar kan till stor del attributeras till Wii Sports. Många av dem som skaffade ett Nintendo Wii köpte aldrig något annat spel, eller spelade åtminstone inte de andra spelen som de köpte – för dem var konsolen en Wii Sports-maskin. När Wii Music fick en kort demonstration på E3 2007 undrade många om spelet skulle kunna återskapa Wii Sports framgångar. Svaret kom på E3 nästa år, under en demonstration som skulle gå till historien som ett av Nintendos – och Shigeru Miyamotos – mest pinsamma ögonblick.

Till sin hjälp hade Nintendo DJ Ravidrums, också känd som en av få musiker villig att uppträda under Donald Trumps presidentinstallation. Ravidrums hade vad som såg ut att vara ett spasmiskt anfall samtidigt som Miyamoto, tillsammans med tre andra spelare, viftade med sina Wii Remotes och Nun-chuks med påklistrade leenden. Och det är bara ett ögonblick i den tio minuter långa presentationen, under vilken musiken nästan överröstas av ljudet av en hel publik som skruvar på sig i stolarna.

Presentationen på E3 2008 var nog inte orsaken till att Wii Music landade med ett magplask vid lanseringen. Men den hjälpte inte heller.

One Million Troops

Hela Wii Music-presentationen var obekväm, särskilt då man inte är van vid att se Nintendo – och Miyamoto – totalt tappa en presentation. Den hade dock inget att sätta emot Konamis presskonferens på E3 2010, tre år senare. Konami är mest kända för Metal Gear Solid, i och Pro Evolution Soccer, men utgivaren har en hel rad med obskyra spel som sällan ser release utanför Japan. De spelen – tillsammans med deras färgstarka producenter – fick följa med till företagets en timme och 40 minuter långa presskonferens på E3 2010.

Det mest minnesvärda ögonblicket från konferensen är kanske citatet ”One million troops”, levererat av producenten av Ninety Nine Nights 2, som verkade vara påverkad av någon kontrollerad substans under hela sin tid vid podiet. Andra höjdpunkter är gästspelet av de tre luchadorerna, Dance Masters-producenten som inte går att beskriva i ord och spelutvecklaren som står obehagligt nära sin kollega och ger honom en dödsblick i sisådär fem minuter. Det går inte en minut under presskonferensen utan ett obekvämt eller obegripligt ögonblick, vilket gör den väl värd att genomlida i sin helhet. Du kan också se ett klipp med höjdpunkterna (…) från konferensen ovan.

Mr Caffeine

Någon från Ubisoft måste ha varit på plats på Konamis presskonferens på E3 2010 och sagt ”Hm, jag tror att vi kan toppa det här till nästa år”. Ubisoft lyckades. Mr Caffeine har blivit synonymt i E3-diskussioner med penisskämt, diddly-doot-flashback-ljudet från Wayne’s World och känslan av att vilja söka sig till någon annan, mindre pinsam hobby. Temat för presskonferensen var Ubisofts 25-årsjubileum, så Mr Caffeine – till vardags känd som presentatören Aaron Priceman – visade hur spelbolagets stora spelserier hade sett ut om de släpptes för 25 år sedan. Tillsammans med obeskrivligt dåliga skämt levererade inför en förstummad publik, förstås.

Mr Caffeine la en så låg ribba för presentatörer på E3 att alla andra, från presskonferenser både innan och efter E3 2010, får godkänt. Om du inte har stött på Mr Caffeine tidigare, och vill veta vad du har lyckats undvika så här långt i ditt liv, så kan du kolla på videoklippet ovan. Jag skulle inte rekommendera det.

Gabe Newell gör ett gästspel hos Sony

Det här E3-ögonblicket kräver lite kontext. Gabe Newell, VD för Valve och därigenom en av spelbranschens mäktigaste individer, var länge en väldigt uttalad kritiker av PlayStation. Han kallade vid ett tillfälle PlayStation 3 för ”a waste of everybody’s time”, och ”a total disaster on so many levels”. Valve släppte ändå spel som The Orange Box till PlayStation 3, men Gabe Newell var tydlig med att konsumenter inte skulle vänta sig ”the same standard as the 360 and PC versions”. Det var, kort sagt, lite dålig stämning mellan Valve och Sony i början av förra konsolgenerationen.

Det var därför det var så chockerande när Gabe Newell släntrade in på Sonys scen på E3 2010. Att ögonblicket var både oväntat och lite obekvämt verkade inte förlorat på Gabe Newell själv heller, då han började med att tacka Valve för att de inte ”repeatedly punched me in the face” när han kom till presskonferensen. Han tillkännagav sedan att Portal 2, som då bara var avslöjat till Xbox 360 och PC, skulle släppas till PlayStation 3. Han avslöjade också att PlayStation 3-versionen skulle bli den enda konsolversionen av spelet med stöd för Valves mellanvara Steamworks, och därigenom också den bästa konsolversionen av spelet.

Sonys presskonferens på E3 2010 var den senaste gången som Valve hade någon form av omfattande närvaro på E3. Man kan bara hoppas att nästa gästspel kommer att fokusera på en annan av företagets spelserier. Ja, mina förhoppningar om att vi så småningom kommer att få se Half-Life 3 lever vidare. Huruvida det avslöjas på en E3-scen eller genom ett plötsligt YouTube-klipp känns dock mindre viktigt.

Inför E3 2017

Kommer vi att få några ögonblick i stil med dem ovan på årets presskonferens? Troligtvis inte. Branschen har utvecklats med stormsteg under de senaste tio åren, och det märks inte minst på kvaliteten på presskonferenserna. De har blivit lite för putsade för att det ska finnas utrymme för självmål i stil med Microsofts E3 2013 och Konamis enastående E3 2010-konferens. Men vi kanske vågar hoppas på något trevligt och oväntat inhopp i stil med Gabe Newells gästspel hos Sony, åtminstone.

E3 2017 börjar nästa vecka, med Electronic Arts presskonferens först ut på lördagen den 10 juni. Du hittar hela schemat för årets konferenser här.