Mobilspelsvärlden vi ännu inte fått

Thord D. Hedengren
Artiklar

När jag är ute och reser, som nu, drömmer jag alltid om en bättre spelbransch. Eller ja, egentligen inte en bättre spelbransch, utan bara bättre möjligheter för mobilt spelande. En mobilspelsvärld som fyllde mina behov, det är vad jag drömmer om.

Det bottnar förstås i att jag vill kunna spela på resande fot, utan att behöva släpa med mig konsoler eller speldatorer. Annars är ju en spel-laptop ofta att föredra, perfekt över sommaren, eller kanske rentav någon annan liten speldator. Men för de här kortare resorna, när det flygs eller tågas, utan att checka in någon väska, då är det för klumpigt. Det är rentav så att bärbara spelkonsoler har svårt att motivera sin plats i min ryggsäck, för med laddare tar de ofta mer utrymme än jag tycker är motiverat. Förvisso handlar det också om att jag tycker 3DS:en känns lite väl daterad och PS Vita har på tok för tråkigt spelutbud. Då är det lätt att lämna dem hemma.

PlayStation Vita 2001 FL
PS Vita är trevlig men har ett begränsat utbud.

Ännu lättare är det att skippa 3DS och Vita när såväl iPhone som iPad är givna när jag är på resande fot. Jag behöver min iPad för läsning och jobb, och vem lämnar hemmet utan sin smartphone? Båda är formidabla maskiner, hårdvaran är långt bortom vad nämnda portabla alternativ från Nintendo och Sony har att erbjuda. Problemet är nivån på spelen. Antingen är det lättsamma spel som passar för korta spelpass, vilket inte är fel i sig men inte det enda jag vill ha från mitt spelande, eller så svävar free to play-spöket över produktionerna. Det finns undantag så klart men visst känns det som att de mobila spelen, oavsett om du kör iOS eller Android, haltar litegrann i jämförelse.

Helst av allt skulle jag vilja kunna nöja mig med mina mobila enheter. Min iPad Pro är riktigt kraftfull, det enda jag saknar är upplevelserna som utnyttjar den till fullo. De är inte riktigt där ännu, men det finns spelupplevelser som är mer än bra nog. Som Telltales spel exempelvis, de är rentav att föredra på en tablet tycker jag. Detsamma gäller Hearthstone och Warhammer Quest, men det är svårt att uppskatta GTA på en tryckskärm utan en fristående handkontroll. Och även om utvecklare, stora som små, börjar göra rätt imponerande grejor med mobil hårdvara, så känns det alltid som att slutresultatet är osäkert på något vis. Det ser bra ut, det blir skit, för att det är fel affärsmodell, dålig implementation av kontroll, eller något annat. Och så är det ju digitalt och förgängligt också, det känns inte heller så bra.

ss6 full
Digitala kortspel passar bättre på tryckskärmar.

Som ni förstår är det ganska rörigt. Jag skulle vilja känna att jag tog med mig bra spelupplevelser, kanske rentav de bästa. Bärbara spelmaskiner är fantastiska för att de möjliggör spelande i fler tillfällen, men med begränsningen av skärmen och hårdvaran. Just hårdvaran är en mindre begränsning i dag än någonsin. Kanske är det därför som Nintendo gör som de gör med Switch, en spännande joker i en annars ganska enformig spelvärld.

Men till slut blir det väl mest Solitarica ändå…

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0