Den här recensionen är skriver för Appmagasinet, och därmed för iOS-versionen av Mortal Kombat X. Det finns en snarlik version till Android med (gratis på Google Play) om det är din favoritplattform.

Då kör vi!


Årets bästa slagsmålsspel så här långt är Mortal Kombat X, i alla fall om vi ser till spelkonsoler och datorer. Mobilt, tja, då är det lite värre. För där Mortal Kombat X, den fullvuxna varianten, är stort, utmanande, och lämpat för turneringsspel, där är Mortal Kombat X (gratis, universal), mobilvarianten, något helt annat. Därmed inte sagt att det är ett dåligt spel, det är bara inte mycket spelmässigt som håller versionerna ihop.

Låt oss börja med att säga så här: har du spelat Injustice: Gods Among Us, då vet du vad som väntar dig. Mortal Kombat X bygger på att du tajmar dina knapptryckningar, för att slå, sparka, blockera, och så vidare. Ibland behöver du dra på skärmen åt något håll, och ibland kan du slunga iväg specialattacker. De senare kräver allt från att du trycker på cirklar till att dra väldigt snabbt, eller vad det nu kan vara. Kort sagt, det är något upprepande, allt detta tryckande och dragande på skärmen, men allt eftersom spelet blir svårare så glömmer du, likt i Injustice, bort att du gjort allt det här förut

Mortal Kombat X är kortdrivet. Du köper saker i spelet, oftast kort, för guld, själar, eller alliansmynt. Dessa kan du spela ihop, eller – förstås – köpa för pengar. Utvecklarna Netherrealm är dock generösa, och det formligen regnar gratisguld och annat över dig i början. Det här är, återigen, precis som i Injustice. Irriterande blir det först när någon av dina slagskämpar är trötta och måste vila. Timers är djävulens påfund, men eftersom du snart har flera kämpar så är det inte hela världen – spela med någon annan helt enkelt. Spelet uppmuntrar att du levlar upp dina kort, med guld och speltid, så det gör inte så mycket. Jag tycker att Netherrealm hade hyfsad balans för det här i Injustice, och det slutade rentav med att jag betalade lite pengar för att få loss fler kämpar där, men om så är fallet i Mortal Kombat X återstår att se. Två veckors speltid räcker inte till för att veta om jag kommer betala för det här, eller bara nöja mig med vad jag får gratis.

Att jag spelat Mortal Kombat X i två veckor säger förstås en del, men det låter bättre än vad det är. För det första så var spelet buggigt värre i början, något som verkar mestadels löst nu. För det andra så fanns det inga utmaningar eller så, allt det där låstes upp när storebror MKX släpptes till spelkonsolerna. Och för det tredje så verkar utgivarna på WB Games inte riktigt löst det där med serverarkitektur, så WP Play-kontoinloggningen kraschade och hade sig. Det är annars en rätt intressant variant, för det du gör i mobilspelet påverkar – löst – det fullstora spelet, och vice versa. I alla fall i teorin, hur det ter sig på sikt återstår att se. Längre fram får vi väl se om det är en intressant funktion, eller mest kuriosa. Faction Wars, som du deltar i genom att spela med en gruppering i Mortal Kombat X, är i alla fall en del i det hela, och där deltar du med båda versionerna.

Jag gillar mobila Mortal Kombat X, och småspelar det ibland. Det är som sagt ett kortbaserat spel, vilket betyder att du måste köpa kortpaket för att få nya kämpar, nya vapen, och så vidare, men det är inte påträngande inuti app-köp eller så. Samtidigt känns spelet fortfarande ofärdigt, alla delar av det är inte igång ännu, och ibland undrar jag om det kraschat. Mobila Mortal Kombat X är helt enkelt inte riktigt klart ännu, trots att jag sköt på den här texten en hel vecka. Med det sagt, intresserar den här typen av actionlir dig så är det inte dumt att hoppa på tidigt, för det är guldregn i gåvor och “kolla vad många som spelar”-meddelanden just nu. Så ta chansen, så ses vi över en knäckt ryggrad eller två.


Den här recensionen publicerades i Appmagasinet #39. Teckna din prenumeration på Appmagasinet här – det är gratis och det finns alltid minst en speltext i varje nummer.