Nintendo och röstchatt, en historia i sig

Rickard Olsson
Artiklar

gamepad black pio
Snart är Wii U här, och äntligen har Nintendo en plattform som rent tekniskt kan konkurrera med Xbox 360 och PlayStation 3. Åtminstone något år till innan 720 och PS4 landar. Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Nintendos drag innebär således att de nu kan ta större del av de populära online-spelsserier som rönt så stora framgångar på Microsofts och Sonys plattformar tack vare levande online-communityn och jämlik hårdvara, och då pratar jag förstås om fullgoda versioner av titlar som Call of Duty: Black Ops II och dylikt.

Men det som är av yttersta vikt i spel som just Call of Duty är möjligheten till kommunikation spelarna emellan, alltså röstchatt med hjälp av headset. Det är något som tack och lov går med Wii U, men varför göra det enkelt och smidigt när man kan krångla till det?

Enligt Kotaku, fungerar det som så att spelen i fråga måste stödja röstchatt. Gör de inte det, så är det bara att glömma allt vad skit- och taktikprat heter. Men relevanta spel som Black Ops har så klart stödet. Däremot krävs det några omvägar för att komma igång.

Den så kallade GamePaden, alltså skärmkontrollen, har både högtalare och mikrofon, men mikrofonen fungerar inte till röstchatt. Man behöver alltså ett tredjepartsheadset som kopplas in i paddan för att få igång snacket då Nintendo inte visat något officiellt sådant ännu. Så långt är allt okej, men vad händer om man inte vill spela Black Ops med en kontroll i lastbilsrattsstorlek? Då får man plugga in Pro-kontrollen istället, den som påminner mer om Xbox 360-kontrollen. Problemet här är bara att den kontrollen saknar hörlursutgång och kan således inte ha något headset inkopplat. Man måste alltså koppla detta till GamePaden, och ha den drällandes vid sidan om. Allt för att få tillgång till simpel röstchatt.

Kotaku uppdaterar vid ett senare tillfälle artiklen den här texten hänvisar till och skriver att tillbehörstillverkaren PDP ska släppa ett trådlöst headset till Wii U som kan kopplas in via USB, och gör att man på så vis slipper inkopplingen med sladd via GamePaden. Men detta endast om spelet i sig stöder röstchatt via USB och inte bara genom 3.5mm-jacket. Det är alltså mer än en pusselbit som ska vara på plats för att det ska bli en smidig och angenäm upplevelse att få göra något så banalt som att chatta.

Men vi får se. Wii U är inte ute än och alla detaljer är inte på plats. Det finns fortfarande utrymme för förbättring, och det får man hoppas att Nintendo är medvetna om, och vill ändra på. Jag är dock inte helt säker på den saken.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0