Uppdaterat: Valve och Bethesda har pudlat, tagit bort betalfunktionen på Steam Workshop, och betalar tillbaka pengarna till de som köpt moddar. Originalposten följer.


Valve har gjort det möjligt att ta betalt för moddar på Steam Workshop, och favoriten The Elder Scrolls V: Skyrim är först ut. Det finns tiotusentals moddar till Skyrim, och de erbjuder allt från fixar av irriterande inslag, till fullstora DLC-lika äventyrsplatser med röstskådespeleri och hela köret. Moddarna har, likt de gjorde med Morrowind och Oblivion, förlängt livstiden på Skyrim betänkligt.

Det är således varken oväntat eller – spontant – fel att alla de som kämpar med moddar kan få en liten slant för besväret. För att inte tala om speltillverkarna själva, och Steam/Valve då, förstås.

Uppgifter gör gällande att det är följande fördelning av pengarna som gäller vid försäljning av en mod på Steam Workshop:

  • 25% till moddaren
  • 40% till speltillverkaren
  • 35% till Valve

Valves bit av kakan sjunker ibland till 30%, om en konsument väljer en “Service Provider” i modcommunityt som ska få lite bonuspengar, 5%, för sitt hårda arbete och främjande av moddandet. En snygg gest.

Kontroverserna lät dock inte vänta på sig. Det första som hände var förstås att otrevliga typer laddade ner andras moddar, och började sälja dem på Steam Workshop. Det är lättare än någonsin, för filstorleksbegränsningen är borttagen. Åtminstone en mod har tagits ner från Steam Workshop, men det kan vara fler. Vad värre är, Valve godkänner alla moddar som publiceras för försäljning på Steam Workshop, så det är deras ansvar att det här problemet inte uppstår igen. Å ena sidan är det mänskligt att fela, men å andra sidan så måste de ha bättre koll än så här – det är helt enkelt ingen bra start för betalda moddar.

Nästa problem som uppstår är lite värre. Moddare lånar ofta av varandra, och många uppmuntrar detta genom att uttryckligen erbjuda sina resurser för återanvändning. Alla uppskattar däremot inte det, och detta ännu mindre om någon tjänar pengar på din hobby. Problemet är att det inte alltid är så lätt att se vad som är lånat, och varifrån det kommer. Skaparen kan säkerligen se det, men det är inte rimligt att han eller hon ska behöva köpa varje mod som kan tänkas innehålla snott innehåll, och gå igenom den, för att sedan be om pengarna tillbaka på köpet från Valve/Steam (du har sju dagar på dig) – och sedan få dem som kredit i din Steam Wallet! Hela det där flödet är fel och orimligt för moddaren som tror sig blivit bestulen. Förr eller senare hamnar det där i en stämning mot Valve, förutspår jag.

Det är inte nödvändigtvis negativt att moddar kan säljas, mycket av det bästa till spel som Skyrim kommer från moddare. Däremot känns det inte riktigt som att Valve är klara med sin implementering, och frågetecknen kring hur det här – i tider av mikrotransaktionerna och överprisad DLC – påverkar modcommunityn. Redan nu är det högljudda röster som klagar, namninsamlingar mot betalt innehåll på Steam Workshop, moddare som tagit ned sina moddar från webben av rädsla att någon ska sno dem, helt eller delvis, och andra som avvaktar. Moddande har alltid haft en öppen attityd kring sig, och även om mikrotransaktioner av innehåll redan fungerar för andra plattformar – Team Fortress 2 exempelvis – så känns implementationen kring testspelet Skyrim ytterst skakig. Troligen är det här något som behöver vara på plats i spelet (och därmed dess potentiella community) från början för att fungera väl, men det går för all del att argumentera för hur Valve redan gjort detta med skapandet av Steam Workshop.

Spelbranschen fortsätter att vara i konstant förändring. Ingen går säker, och det enda vi kan göra är att hålla tummarna för att det utvecklas till det bättre.