Peka & klicka i bleka framtider

Benjamin Andersson
Artiklar

Vi är halvvägs in i november, vädret blir kallare och dygnets ljusa timmar blir färre. Att befinna sig utomhus blir allt mer synonymt med att huttra i kylan och vi söker oss in i varma utrymmen. Vad kan då passa bättre än att besöka en blek framtidsvärld i den klassiska peka & klicka-äventyrsgenren? Här är tre spel i cyberpunkmiljö som jag varmt rekommenderar.

Gemensamt för dessa är att de utspelar sig i en framtidsvärld som återhämtar sig från ett stort krig eller någon annan omfattande katastrof. Vildmarken är till större delen en ödemark och världens invånare har samlats i stora megastäder. Dessa enorma städer har dock andra problem. Stora sociala klyftor, hög kriminalitet och massövervakning tillhör vardagen. Någonstans i det här gråa samhället finner vi vår huvudkaraktär, som fortfarande håller kvar vid etiska principer som vi själva kan associera till. Under ett sökande eller av en ren slump hamnar huvudkaraktären, tillsammans med sin vitsiga sidekick, i en kamp mot den korrupta övermakten.

Beneath a Steel Sky

Beneath a Steel Sky - Factory 2I Beneath a Steel Sky får vi träffa Robert Foster: en man som i unga år överlevde en helikopterkrasch ute i ödemarken. Bortom den enorma stadens skyddande murar uppfostrades han av ödemarkens överlevare. Flera år senare dyker det upp fler helikoptrar, den här gången med män i uniformer som söker efter just Robert. Med vapenhot och hårda tag får de Robert med sig till Union City men efter särskilda omständigheter överlever Robert ännu en helikopterolycka. Visserligen blir han fri från sina kidnappare men är nu vilse i megastaden och på flykt från säkerhetsstyrkan som förde honom dit.

Spelet släpptes under 1994 av Revolution Software, vilket var i slutet av peka & klicka-äventyrsspelens storhetstid. Även om speldesignen idag känns förlegad har spelmekaniken och känslan ett nostalgisk värde för de som var med på den tiden. Men spelets handling håller än idag. Under 2003 konverterades spelet som freeware till emulatorn ScummVM och går bra att ladda ner från deras webbsida. Under 2009 gavs det även ut en uppfräschad version till iOS, med animerade mellansekvenser och förbättrad musik samt röstskådespeleri.

En uppföljare planeras av Revolution Software och är tänkt att komma ut till de flesta plattformar.

Gemini Rue

Gemini Rue - Slumming 2I Gemini Rue stiger vi in i det 22:e århundradet och ut i rymden till solsystemet Gemini. På planeten Barracus träffar vi utredaren Azriel som söker efter sin försvunna bror. Genom sina kontakter inom den organiserade brottsligheten har han fått ett tips om en person som kan veta något. Samtidigt får vi även följa en parallell handling på en mystisk anstalt där patienterna inte har något minne om vem de är och där de endast tilltalas med kodnamn. Medan Azriel börjar närma sig ett genombrott i sitt sökande inser vi att de båda handlingarna är kopplade till varandra men inte alls som vi till en början förleds att tro.

Spelet är utvecklat av Joshua Nuernberger och gavs ut av Wadjet Eye Games under 2011. Med sin simpla grafik är spelet en hyllning till den eran när peka-&-klicka-äventyrsspel var väldigt populära. Under spelets gång anar man också en viss nickning mot en annan dystopisk framtidsvärld i ett annat underhållningsmedium. I det fjärran solsystemet hamnar vi i en grå miljö där regnet ständigt faller och känslan av uppgivenhet är påtaglig. Man får känslan av att faror lurar runt hörnet och flertalet gånger hamnar man i skottdueller där utgången känns oviss. Spelet bär på vissa brister, som stelt röstskådespeleri och ett stundtals frustrerande gränssnitt, men handlingen är gripande och väl värd resan.

Under 2013 konverterades spelet till iOS.

Primordia

Primordia - Crispin Comments 1I Primordia tar vi ett längre steg in i framtiden. Spelet utspelar sig under en tid när tideräkningen förlorat sin mening och människan inte längre finns till. Här träffar vi roboten Horatio Nullbuilt och hans skapelse Crispin Horatiobuilt (efternamnet antyder vem robotens skapare är). Horatio är en skrotsamlare som spenderar vardagen i sitt hem ute i ödemarken. Det finns även andra robotar i världen och alla livnär sig på energi. När Horatios hem plötsligt våldgästas av en stor och tungt beväpnad robot som stjäler hans kraftcell är hans enda chans till överlevnad att jaga efter den. Det blir ett sökande som för Horatio och Crispin djupt in i en större konspiration med robotar mycket äldre och mäktigare än de, vars efternamn även stavas Manbuilt.

Även det här spelet gavs ut av Wadjet Eye Games men utvecklades av Wormwood Studios. Miljöerna och karaktärerna i spelet är vackert handmålade. Tillsammans med stämningsfull musik och röstskådespeleri med burkfilter skapas en spelvärld som till en början känns olik vår egen men som är utformad av bekanta sociala strukturer. Under äventyrets gång stöter man på hinder och problem som är både utmanande och roliga. Till skillnad från andra spel i genren erbjuder Primordia en handling som inte är helt linjär utan vars insikter och avslut baseras på handlingar under spelets gång.

Spelet släpptes till PC under 2012 och planeras komma till iOS under en nära framtid.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0