Get Even

Robert Jonsson
Recensioner

Get Even är i grunden ett FPS-spel, men erbjuder en djupare handling än vad genren vanligen är kapabel till. Spelet flörtar även en del med skräckgenren och påminner ibland om de gamla SAW-spelen som Konami släppte. Vi spelar Black, en man som vaknar upp i ett gammalt mentalsjukhus utan minne om vad som ledde honom dit. Via en datorskärm uppmuntrar en okänd man, Red, honom att söka svar i vad som hände. Det sker genom Pandora. en VR-hjälm som låter Black utforska sina förlorade minnesfragment för att få klarhet i vad som hände. Det leder till att vi får en fragmentarisk, okronologisk spelupplevelse som påminner starkt om filmen Memento. Bit för bit får vi nya ledtrådar till vad som hände med Black, och det uppmuntrar även spelaren att försöka fläta ihop handlingen på egen hand. Det märks att The Farm 51 som ligger bakom Get Even vill så mycket. De vill erbjuda en smart story och innovativ spelmekanik, men de snubblar lite i ivern att få till det. Resultatet är oputsat och de skulle behövt följa det gamla rådet ”kill your darlings”. Till exempel kunde det absolut oanvändbara geväret som låter en skjuta runt hörn strukits. Cool gimmick, men det tillför ingenting och har troligen tagit resurser som varit bättre spenderade på att få övriga spelet att flyta bättre. Trots det vill jag ändå rekommendera Get Even till de som vill ha ett FPS som sticker ut hakan lite. Det är trots sina skavanker fortfarande fullt av bra idéer och har en intressant story som håller till slutet, vilket är mer än vad många FPS-spel ger mig idag.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0