Och då pratar jag inte om Solid Snake, utan klassikern vi minns från gamla Nokia-tegelstenar, samt förstås alla kloner därav. Nokia uppfann Snake lika lite som Nintendo gjorde med Tetris (till en annan tegelsten, nämligen Game Boy), men likväl är det därifrån vi som var med då minns spelen.

Idag släpptes Snake Rewind till iOS (både iPhone och iPad), Android, samt Windows Phone. Spelet är gratis till alla plattformar, men det kommer förstås med ett pris, som vi förväntar oss numera.

Betala för bonusar är melodin i Snake Rewind
Betala för bonusar är melodin i Snake Rewind

Först och främst, det finns mycket som är bra med Snake Rewind. Den visuella stilen över de tio banorna är varierad, och det kommer krävas en hel del spelande för att låsa upp dem på “vanligt” sätt, vilket betyder klara mer eller mindre svåra utmaningar. Eller så betalar du, förstås… Snake Rewind är inte det värsta jag sett i freemium-väg, det rör sig inte om timers och dylikt trams, men vetskapen att du kan betala för att bättra på din poäng medelst bonusar skär lite i hjärtat. Du betalar med frukter, de där små sakerna som ormen äter upp hela tiden, men det krävs förstås en hel del spelande för att köpa loss allt du vill ha. Det är inte en orimlig modell, för till skillnad från många andra inuti app-köpstyngda spel så är Snake Rewind inte äckligt nedlusat av försök till att få dig öppna plånboken. Med det sagt så är det svårt att inte bli cynisk här, för vad händer när du dör? Jo, då kan du betala några frukter – fler ju längre du kommer – för att “spola tillbaka”, och vips kan du spela vidare. Skönt när det går åt pipan, men samtidigt ett inslag som känns igen från Candy Crush och dess likar. Betala för framgång, nej, jag gillar det inte.

Snake Rewind har fler problem än så. Banorna har alla skön stil, visuellt ser det här ganska bra ut, på sitt sätt, men musiken lämnar en hel del att önska. Melodislingorna är på tok för korta och blir därmed snabbt upprepande, och inte blir det bättre av att de stundtals är så dåligt klippta så att det blir tydliga hack i looparna. Det finns inga egentliga ursäkter för det, för slingorna är enkla nog att sammanfoga, så känslan jag får är att utvecklarna helt enkelt har slarvat, eller inte brytt sig nog.

Vad som är ännu lite värre är kontrollen. Originalet Snake var ett tungan rätt i mun-spel, och Snake Rewind är förstås detsamma. Förutom att det ibland är lite otydligt var “pixlarna” går, det vill säga var du kan byta riktning, så känns kontrollen sladdrig och opålitlig. Swipe-metoden är vedervärdig på min iPhone 6 plus, och tryckmodellen ger konstiga resultat ibland. Framför allt får jag ofta känslan av att ormens reaktion kommer för sent, vilket kan vara en bieffekt av de olika banornas visuella stil. Betänk att Snake – originalet – var begränsat till få punkter på en liten skärm, allt var således glasklart, och till råga på allt styrde du ormen med fysiska (om än ofta stumma) knappar. Snake Rewind fejkar punkter, men det är enbart ett grafiskt inslag, eftersom pixlarna är närmast osynliga en och en. De lyckas helt enkelt inte här.

Allt det där ovan är synd, för Snake Rewind gör en del rätt med. Purister torde ogilla bonusarna, lådorna, och små utmaningar längs vägen, men jag tycker att dessa inslag överlag ger mersmak. Hade det inte varit för freemium-bitarna och att allt var till salu så skulle jag hyllat initiativet. Till och med spola tillbaka-biten, även om den känns oerhört skev för ett spel av den här typen, känns rimlig här. Utan pengarna då, för med pengarna blir det bara ett uppenbart sätt att mjölka spelarna.

Med det sagt så är Snake Rewind gratis. Testa det, om inte annat för att se hur det kan gå när en klassiker återkommer i modern tappning.