Storm: Ett naturligt pusslande

Robert Jonsson
Artiklar

storm001

Storm var ursprungligen ett PC-spel som tack vare Namco Bandai nyligen släpptes via PSN och XBLA. Det är ett pusselspel där spelaren tar kontrollen över vädrets makter på en bana. Målet är att föra ett frö från en plats till en annan så det kan börja att gro och växa till ett träd. Till sin hjälp har spelaren vind, regn och blixtar. Vinden blåser fröet framåt på banan medan regnet används för att skapa vattensamlingar som lyfter upp fröet till nya delar av banan, och blixten till att få fröet att studsa över ett hinder och sätta eld på gräs.

För att lösa de olika banornas pussel krävs det att de olika medlen används tillsammans. Till exempel kan spelaren börja med att blåsa ned fröet i en grop för att sedan fylla den med vatten. Därefter används vinden igen för blåsa upp fröet ur gropen. Då fröet far nedför backen, måste spelaren använda blixten så den hoppar över stupet och rullar bort till slutdestinationen där det kan växa till ett träd.

Längre fram i spelet får spelaren skapa flera träd på en och samma bana. Det blir då ett naturligt sätt att skapa en sparpunkt där spelaren får starta om hon tappar fröet ned i ett stup. När som helst kan spelaren välja att börja om från trädet med hjälp av en knapptryckning. Det blir något spelaren får göra ett flertal gånger om hon planlöst sätter igång att föra fröet framåt. Faktum är att utan planering kommer spelaren få starta om hela banan ett flertal gånger.

storm003

Jag är inte någon expert på pusselspel, även om jag spelat min beskärda del av dem, men Storm har ett problem med balansen i bandesignen. De första banorna är väldigt lätta, kanske lite för lätta, och det går framåt i en ryslig fart. Sedan kommer det en oerhörd brant stigning där man helt kör fast. Svårighetsgraden ökar alldeles för fort och inte på ett intuitivt sätt. För en som inte är inbiten pusselspelare blir det svårt att behålla motivationen då. Faktum är att jag inte klarat spelet, utan körde fast.

Det är synd att spelet har en obalanserad ökning av svårighetsgraden, eftersom man inte får ta del av hela spelet. Storm har nämligen delat in banorna i fyra årstider som alla har sitt tema. Grafiken är vacker och lyckas förmedla känslan av årstiderna och musiken passar väldigt bra in med sina rogivande toner. Spelkontrollen känns hyfsat stabil, även om den ibland kan vara lite svajig. I synnerhet vid de situationer där det gäller röra sig med pekaren från A till B för att vara redo att aktivera blixtnedslagen då fröet kommer. Även om spelaren vet vad hon ska göra kan det ibland bli svårt att hinna med och få den nödvändiga precisionen som behövs. Storm har dessutom några extra spellägen, men de använder mer eller mindre samma banor som huvudspelet så det känns tyvärr inte som de tillför ett mervärde.

storm002

Överlag är Storm ett trevligt pusselspel med rogivande atmosfär som jag gärna spenderat mer tid tillsammans med. Att skalla sig blodig och inte komma vidare hindrar mig dock från att göra det. För inbitna pusselspelare eller personer som är smartare än mig (vilket, i ärlighetens namn, troligen inkluderar dig som läser det här) kan det vara värt de 800 Microsoftpoäng de kostar. Är du osäker på om spelet är något för dig bör du spana in demot på XBLA för att se om det tilltalar dig.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0