Nintendo

Japanska speljätten Nintendo slog igenom med NES, eller Famicom som den hette i Japan, och efter det följde en lång rad mestadels framgångsrika konsoler.

109 inlägg

Skapandet av The Legend of Zelda: Breath of the Wild

För den nyfikne finns här drygt 30 minuters Zelda-underhållning.

Den felfria lanseringen finns inte

Därmed är det självklart att Nintendo också skulle trampa i klaveret på ett eller annat sätt, eller snarare på ett och annat sätt. För det verkar vara mer än ett specifikt problem som drabbat flertalet dag 1-köpare, till deras stora förtret.

Minnen av Nintendo-konsoler

Lanseringen av en ny Nintendo-konsol lockar alltid fram min nostalgiska ådra, och jag dragit mig till minnes ögonblick tillsammans med deras tidigare stationära konsoler gång på gång under den senaste veckan.

Ett Switch utan Virtual Console

Vissa har valt att tolka Virtual Console-fördröjningen till Nintendo Switch som något positivt – ett tecken på att Nintendo har något större planerat än a la carté-lösningen från tidigare konsoler.

Det ska vara som vanligt

Vi fortsätter istället att sitta där, med våra utvecklade om än traditionella konsoler och kontroller, skrikandes efter fler hästkrafter under huven än något annat. Snyggare grafik, fler bildrutor per sekund, HDR, 4K med mera.

Det är dags att ta farväl

Jag kommer här och nu att överge mina tvångstankar på att det fortfarande finns hopp och en framtid för maskiner som Vita.

Nintendos bärbara framtid

Nintendo 3DS tillkännagavs fem och ett halvt år efter att Nintendo DS släpptes. Om Nintendo 3DS hade följt samma tidsplan som Nintendo DS så hade vi introducerats till dess uppföljare i september förra året.

Min pepplista inför spelåret 2017

Vi pratar inte om konsolgenerationer på samma sätt som vi gjorde förr, men om vi gjorde det så skulle vi kalla 2017 för startåret för den nionde konsolgenerationen. Nintendo Switch släpps i mars, och Microsoft släpper Xbox Scorpio (deras svar på PlayStation 4 Pro) lagom till jul.

Spelåret 2016 enligt Anders

Stardew Valley kom från ingenstans och höll mig vaken långt in på småtimmarna i min strävan efter en snyggare bondgård och en större skörd.

Dilemmat Super Mario Run

Dryga hundringen för ett mobilspel är mastigt för många. Det är beklämmande, av två skäl. För det första så finns det redan en mängd kvalitetsspel som kostar betydligt mer, och för det andra så hävdar ofta samma kritiker att de gladeligen hade betalat för spelet om det var free to play.