Nintendo

Japanska speljätten Nintendo slog igenom med NES, eller Famicom som den hette i Japan, och efter det följde en lång rad mestadels framgångsrika konsoler.

105 inlägg

Det ska vara som vanligt

Vi fortsätter istället att sitta där, med våra utvecklade om än traditionella konsoler och kontroller, skrikandes efter fler hästkrafter under huven än något annat. Snyggare grafik, fler bildrutor per sekund, HDR, 4K med mera.

Det är dags att ta farväl

Jag kommer här och nu att överge mina tvångstankar på att det fortfarande finns hopp och en framtid för maskiner som Vita.

Nintendos bärbara framtid

Nintendo 3DS tillkännagavs fem och ett halvt år efter att Nintendo DS släpptes. Om Nintendo 3DS hade följt samma tidsplan som Nintendo DS så hade vi introducerats till dess uppföljare i september förra året.

Min pepplista inför spelåret 2017

Vi pratar inte om konsolgenerationer på samma sätt som vi gjorde förr, men om vi gjorde det så skulle vi kalla 2017 för startåret för den nionde konsolgenerationen. Nintendo Switch släpps i mars, och Microsoft släpper Xbox Scorpio (deras svar på PlayStation 4 Pro) lagom till jul.

Spelåret 2016 enligt Anders

Stardew Valley kom från ingenstans och höll mig vaken långt in på småtimmarna i min strävan efter en snyggare bondgård och en större skörd.

Dilemmat Super Mario Run

Dryga hundringen för ett mobilspel är mastigt för många. Det är beklämmande, av två skäl. För det första så finns det redan en mängd kvalitetsspel som kostar betydligt mer, och för det andra så hävdar ofta samma kritiker att de gladeligen hade betalat för spelet om det var free to play.

Låt Wave Race komma tillbaka

Wave Race 64 hade läckert vatten och skön fysik. Din vattenskoter studsade fram, snabbt och lätt när vågorna var måttliga, och betydligt mer brutalt när de slog upp mot strandkanten.

Retro är roligast på hyllan

Även om jag fortfarande inte ens tagit mig tid att dra igång många av de gamla spel jag vill och planerar att spela, så börjar det sakta sjunka in att det kanske aldrig blir så heller.

Comiccon Stockholm 2016: du saknar inte spelbolaget förrän båset är tomt

Inför Comiccon Stockholm var det en del gamers som oroade sig för att speldelen av mässan skulle krympa från tidigare år i och med att mässan tvättade bort Gamex från sitt namn. Jag skulle säga att det var ungefär lika mycket spelaktiviteter som tidigare år men alla andra slags aktiviteter var fler.

Är det här slutet på den bärbara speleran som vi känt till den?

Världen är mer mobil är någonsin tidigare, men våra gamla kära kamrater, vars största selling point är just att de kan användas var och när som helst, har dessvärre ingen övergripande plats i vårt samhälle längre.