När vi på Spelbloggen skrev våra sammanfattande artiklar om spelåret 2016 så bestämde jag mig för att utse Mirror’s Edge Catalyst till min största besvikelse från förra året. Valet var inte helt enkelt. Jag hade inte särskilt många besvikelser som jag kunde peka på från 2016, så Mirror’s Edge Catalyst knuffade sig fram till vinnarplatsen mer på grund av mina höga förväntningar på spelet än på vad spelet faktiskt innehöll. Jag gillade originalet från 2008 väldigt mycket, och jag hade hoppats på mer från uppföljaren.

Artikeln ledde till en kort diskussion mellan mig och Spelbloggens Robert om Mirror’s Edge Catalysts relativa meriter. Robert gillade den öppnade världen i Catalyst, och friheten den gav honom i att kunna välja hur han skulle ta sig från punkt A till B. Jag gillade originalets linjära banor. Man hade begränsad möjlighet att välja olika vägar genom miljöerna, men desto större möjlighet att nöta banorna om och om igen i jakt på bättre tider. Särskilt i spelets Time Trial-läge, som tog upp säkert dubbelt så mycket av min tid som själva kampanjen.

Diskussionen fick mig att fundera på vad jag skulle vilja se av Mirror’s Edge-serien härnäst. Enligt Laura Miele, chef för Global Publishing-avdelningen hos Electronic Arts, mötte Mirror’s Edge Catalyst utgivarens försäljningsförväntningar för spelet. Då minns det åtminstone en möjlighet att serien får en fortsättning. Men i vilken form?

Jag inbillar mig inte att jag har någon idé för Mirror’s Edge-seriens framtid som inte redan har diskuterats i åratal mellan personerna som ansvarar för serien hos Electronic Arts och DICE. Jag varken utvecklar, designar eller marknadsför spel, så jag är inte i en position att säga vilka idéer som är tekniskt, kreativt eller ekonomiskt gångbara. Men jag är expert på vad jag gillar att spela. Så det här är inte en text om vad DICE eller Electronic Arts bör göra med Mirror’s Edge-serien härnäst, utan en text om vad i Mirror’s Edge-väg som skulle få mig att kasta sedlar och mynt på min TV-apparat.

Jag gillar huvudkaraktären Faith och den dystopiska spelvärlden i Mirror’s Edge, men jag spelar inte Mirror’s Edge för att jag är intresserad av vad som händer med karaktärerna eller spelvärlden. Jag spelar det för att jag gillar ”plattformandet” – att navigera spelets miljöer, och mer specifikt, att navigera samma miljöer om och om igen för att skala av några hundradelar här och några hundradelar där. Det jag skulle vilja ha är ett nedladdningsbart Mirror’s Edge-spel med samma upplägg som RedLynx Trials-serie, fast med Mirror’s Edge-seriens förstapersonsplattformande.

Det första spelets Time Trial-läge hade 23 banor, och DICE släppte senare ett nedladdningsbart tillägg som innehöll ytterligare åtta banor. Om DICE släppte ett motsvarande paket som ett fristående spel, med Mirror’s Edge Catalyst-motorn och fler banor, så skulle jag nöta sönder alla mina Xbox One-handkontroller i jakten på förstaplatsen på topplistorna. I och med att det spelet skulle vara fristående från resten av serien skulle det också kunna ta ut svängarna i bandesign och innehåll. Ett nedladdningsbart tillägg med banor med Battlefield One-tema, kanske? Eller Mass Effect Andromeda? Titanfall 2 känns som en uppenbar crossover – den spelvärlden är redan designad med parkour i åtanke, trots allt.

Min dröm om ett nedladdningsbart Mirror’s Edge är kanske inte helt realistisk. Det är fullt möjligt att produktionskostnaderna i att ta fram banor för ett spel på Mirror’s Edges skala är för omfattande, och att intresset för ett sådant spel är för litet, för att siffrorna ska gå ihop. Det är också fullt möjligt att DICE hellre använder seriens momentum till att göra en fullstor uppföljare till Catalyst.

Om så är fallet så kan jag alltid gå tillbaka till Mirror’s Edge från 2008 (bakåtkompatibelt på Xbox One, tack och lov) för att putsa på min varvtid på Playground One. Det spelet har åldrats väl, och banorna är fortfarande roliga att spela. Det vore kanske inte hela världen om spelet som jag beskriver ovan aldrig ser dagens ljus.

Men jag öronmärker 200 kronor i spelbudgeten ändå. Bara ifall att.