XboxOneIgår 19.00 hade Microsoft sin presskonferens och knappt hade den nya konsolen Xbox One presenterats innan klagomål från “gamers” vräktes ut över nätet. “Vad ful den är!”, “Jag vill bara spela på min konsol, så skit i mediatramset!” och så vidare. Gårdagens presskonferens handlade inte om Xbox One som spelkonsol, för där är den redan väletablerad och E3 är en bättre plattform för det.

Nej, gårdagens presskonferens handlade om att sätta Xbox One på kartan som en mediamaskin. För den nuvarande generationen har visat att det finns en marknad för det. Vissa klagar över att det dödar spelmarknaden, men det är en ren och skär lögn. Vi spelar inte mindre för att du kan se film och lyssna på musik på din Xbox. Tvärtom. Vi spelar lika mycket, men vi spenderar mer tid vid den. Microsoft visar en strategi att bredda sin kundbas och ju fler som har konsolen, desto större potentiella köpare till spelen får vi. Det är en sund strategi för marknaden, inte tvärtom som folk vill tro.

Något släppdatum annat än “senare i år” fick vi inte, och inte heller något pris på konsolen. Det var dessutom en del snack om att vi får se mer på E3. Men vad fick vi då veta? Låt oss summera presskonferensen och övrig information som Microsoft gått ut med, exempelvis via Major Nelson och Xbox.com.

Specifikationer

En av de första sakerna som Microsoft gjorde, som Sony misslyckades med, var att faktiskt visa upp sin maskin. Den visades både i en trailer och stod synlig på scen under presentationen. Xbox One består utöver själva konsolen även av en handkontroll och en Kinect, samt Smart Glass som låter din tablet eller smartphone interagera med din konsol.

xbox1_kontrollHandkontrollen har uppdaterats med ett riktigt styrkors och kommer att uppskattas av alla som högljutt svurit över en oprecis d-pad. Kinecten har förbättrats och känner nu bättre av kroppens finmotorik, så att även en handrörelse kan uppfattas. Under uppvisningen av Xbox One användes Kinectens mikrofon utförligt för att navigera via menyer, men oroa dig inte. Det går att göra med kontrollen också. Utöver det har även Smart Glass varit en del av upplägget från start, så det ska vara mer integrerat i Xbox One än det var i Xbox 360. Exakt hur sades det ingenting om, men det ligger troligen som med andra funktioner i utvecklarnas händer. Överlag såg konsolens interface väldigt likt ut det som idag finns på Xbox 360, men med några små justeringar som en funktion som låter dig se vad andra Xbox-användare gillar för spel, filmer och liknande. Ungefär som hur hashtaggar trendar på Twitter.

Maskinen kommer inte vara bakåtkompatibel, vilket jag ser som något väldigt positivt. Bakåtkompatibilitet är inte särskilt relevant och är inte avgörande på något sätt för ett inköp. Hur ofta spelar du dina Xbox-titlar egentligen? Precis. Inte alls. Det finns för många nya spel som kallar på ens uppmärksamhet som det är. Du har inte tiden att spela de gamla och tillhör du minoriteten som har det är det inte svårare än att behålla sin gamla konsol. Microsoft kommer till och med att supporta den under den närmaste tiden med både spel och appar. Det här skiljer sig från övergången mellan Xbox och Xbox 360, då den första dog i princip samma dag som den andra släpptes.

Genom att inte låsa sig vid gammal hårdvara kan Microsoft bygga en konsol utan de begränsningar som den gamla hade, vilket var varför vi på Xbox 360 endast kunde ha 100 vänner på Live, till exempel. Begränsningen var en kvarleva från den första Xboxen nämligen. Utöver det nämnde Microsoft i förbifarten att det skulle vara en tyst maskin och att maskinen ständigt skulle uppdateras, men utan att gå in på närmare information kring det. En del specifikationer tillkännagavs också, men eftersom jag inte är den som gillar att jämföra specifikationer mellan dagens och framtidens konsoler redovisar jag endast dem i punktform, så ni får dra era egna slutsatser.

xbox1_spec

Mediamaskinen

Microsoft underströk att Xbox One är mer än en spelkonsol. Den är designad för både spel och underhåll, ett budskap de hamrade hårt på under presskonferensen. Med hjälp av i synnerhet Kinect (och även Smart Glass får man anta) ska du enkelt och flexibelt kunna hoppa mellan de olika nöjesformerna.

Ser du på TV och hör en speciell låt i bakgrunden, kan du enkelt hoppa över till musikavdelningen och lyssna på den i sin helhet. Kanske väcker låten känslan att vilja spela något? Ja, då görs det enkelt. Microsoft visade under presskonferensen hur snabbt och enkelt du kunde hoppa mellan de olika nöjesformerna. Vid vissa övergångar dröjde det lite, vilket gjorde att det inte kändes orealistiskt tillrättalagt. Det bådar med andra ord gott.

Dessutom finns det en funktion som kallas för “snap mode”. Det tillåter dig att göra flera saker på skärmen samtidigt, vilket de visade med ett exempel där man sökte på nätet samtidigt som en film visades. Med andra ord, perfekt för någon som kört fast i ett spel och behöver leta upp en walkthrough.

Microsoft talade även en del om samarbetet med NFL och hur Xbox One kan användas för en djupare sportupplevelse, men den funktionen är oviktig för oss i Sverige. Den typen av tjänst kommer inte att synas till hos oss, i alla fall inte på flera år. Vi är ett för litet land för att få sådana tjänster ska kunna ge avkastning för Allsvenskan och Elitserien.

Det stora avslöjandet var att Halo skulle bli en TV-serie där Steven Spielberg är involverad. Jag missade exakt hur, men det troliga är att han har en producentroll. TV-serien ska vara knuten till Xbox och det ligger helt rätt i tiden. Netflix har lanserat sina egna TV-serier House of Cards och Hemlock Grove med lyckade resultat. Även om jag inte kunde bry mig mindre om Halo-serien, är det en spännande möjlighet att bygga upplevelser som baserar sig på ett transmedialt berättande. Ungefär som spelet Defiance både sträcker sig över en TV-serie och ett spel som ska påverka varandra. Jag gillar sådant, så att skapa en mediamaskin där allt kan samlas kan enbart ses som positivt.

Slutligen har även Skype inkluderats i Xbox-familjen, vilket inte är konstigt eftersom Microsoft äger det och håller på att stänga ned sin gamla Messenger-tjänst.

Live

Xbox Live kommer förstås att finnas kvar och du kan redan nu dra en lättnadens suck. Du behåller samma konto som på Xbox 360 och har du ett guldmedlemskap kommer det att kunna användas på båda konsolerna. För mig personligen är det en lättnad eftersom min gamerscore och mina achievements kommer att sparas. I förbifarten nämndes det att achievements kommer vara mer dynamiska, vilket jag är lite tveksam till men jag avvaktar med ett utlåtande tills jag ser hur det fungerar i praktiken.

Det framkom även att live-tjänsten nu ska vara molnbaserad, vilket låter dig att börja spela på en konsol och sedan kan fortsätta spelas på en annan där du avslutade spelet. Andra saker som det innebär är att systemet och spelen kan uppdateras automatiskt så du slipper vänta på nedladdningar och uppdateringar (en funktion som även Sony ska ha till PlayStation 4). Sedan ska den molnbaserade tjänsten hjälpa till att avlasta Xbox Ones arbetsminne så den kan fokusera på att skapa djupare upplevelser.

Ett stort orosmoln inför presskonferensen var att konsolen alltid måste vara online. Även om Xbox One är designad för att vara uppkopplad, kräver den inte en ständig anslutning. Det är en fördel eftersom mycket bygger just på att vara online, men du slipper i alla fall oroa dig för att inte kunna spela konsolen bara för ditt nät går ner. Tur för mig som just nu har en rätt skakig lina. Exakt hur ofta och när du måste vara online är inte helt klart ännu.

Spelare har även oroat sig över att Microsoft skulle försöka döda begagnatmarknaden. Det är ett rätt orimligt antagande med tanke på att många stora återförsäljare idag även har en begagnadhandel. Att då döda marknaden för begagnade spel vore att skjuta sig själv i foten, vilket Microsoft själva inser: “We are designing Xbox One to enable customers to trade in and resell games”. De säger dock att mer detaljer kommer framöver och spekulationer gör gällande att det kan komma att kosta en smärre avgift för att låsa upp spelmöjligheter. Spekulationerna verkar grunda sig i det faktum att varje skiva måste installeras på hårddisken för att kunna spelas (ungefär på samma sätt som PlayStation 3 fungerar idag) och då blir knuten till ditt konto.

Spelen

Presskonferensen handlade aldrig om spelen, vilket det av förklarliga skäl inte heller borde göra. Det är varför vi har E3. Vi fick dock veta att det under Xbox Ones första år kommer att släppas 15 exklusiva spel, varav åtta skulle vara helt nya serier. De titlar som vi hittills vet ska släppas till Xbox One är:

  • Assassin’s Creed IV; Black Flag (Ubisoft)
  • Battlefield 4 (Dice)
  • Call of Duty: Ghosts (Infinity Ward)
  • Destiny (Bungie)
  • Fifa (EA Sports)
  • Forza 5 (Take 10)
  • Madden (EA Sports)
  • NBA live (EA Sports)
  • Quantum Break (Remedy Entertainment)
  • Thief (Square Enix)
  • UFC (EA Sports)
  • Watch Dogs (Ubisoft)

De som avslöjades under presskonferensen var Forza 5, EA Sports-spelen, samt Call of Duty: Ghosts och Quantum Break. Inget av spelen visade gameplay, även om den förvirrade representanten för Call of Duty: Ghosts verkade tro det.

EA Sports talade mest om att mer ska avslöjas under kommande månader, men att de hade en revolutionerande ny spelmotor som de kallar Ignite, vilken skulle sudda ut gränser mellan verklighet och spel. Det var mest säljsnack som bjöds, men det mest intressanta var att de skulle ha ett unikt spelläge till Fifa på Xbox One.

Under presentationen av Call of Duty: Ghosts avslöjades det att all DLC skulle släppas först till Xbox One. Deras intention med spelet är att skapa en ny värld med nya karaktärer, där vi verkligen ska få en känslomässig koppling till karaktärerna. Strategin för att nå dig var att hyra manusförfattaren Stephen Gagan, som skrev manus till både Traffic och Syriana. Ett av dragen för att nå dit verkar vara att introducera en hund vi ska känna band till. Spontant undrar jag om någon på Infinity Ward har spelat Fable 2 och lyssnat på Peter Molyneuxs storslagna hyllningar om att hunden är ens bästa vän? Det mesta vi fick se från spelet såg ut som vanligt och jag har svårt att tro, hund till trots, att det blir något annat än ett standardiserat militärt pangpang-spel.

Det mest lovande spelet var också det vi fick se minst av, nämligen Remedy Entertainments Quantum Break. Vi fick se både spelgrafik och vad som verkade vara en TV-serie, vilket verkar stämma väl överens med beskrivningen “Developed exclusively for Xbox One, Quantum Break blurs the line between television and gameplay, integrating the two into one seamless, uniquely immersive experience”. Det är exakt sådant här som jag vill se mer av och som jag hoppas på att Xbox One kommer att fokusera mer på.

Därför köper jag en Xbox One

För mig är införskaffandet av en Xbox One ett måste. Jag gillar hur Microsoft tänker på att skapa en mediamaskin, eftersom det uppmuntrar till att bredda marknaden och inte bara tilltala de redan frälsta. De söker sig utanför gamers och vill inkludera andra grupper. Genom att göra det kan vi även bredda spelen och på en längre sikt få undan dominansen hos de tråkiga spelserierna som Call of Duty, Halo och liknande. Det lär inte ske direkt, utan nu talar vi om på längre sikt.

Jag finner även stor fascination för ett transmedialt berättande, vilket starkast verkar exemplifieras av Quantum Break (och förmodligen även kommande Halo-spel och TV-serie). Att berätta historier i flera medium skapare en djupare upplevelse och känsla för världen, oavsett genre och spel, så när en konsol satsar på det är det ett stort plus för mig.

Överlag låter det mesta som presenterats intressant. Det ger spelutvecklare många möjligheter att skapa intressanta upplevelser. Det finns några frågetecken kvar som hur begagnade spel och onlinekravet kommer att fungera, men inget av dessa är avgörande. Xbox One är framtiden och jag kommer givetvis att hänga med dit. Trots att bakåtsträvande, trångsynta gamers högljutt gnäller i alla sociala mediekanaler.