Nu kan du inte köpa moddar till Skyrim längre

Thord D. Hedengren
Artiklar

Det var ett kortvarigt experiment, med betalda moddar till The Elder Scrolls V: Skyrim på Steam Workshop. Så här säger Bethesda i en bloggpost, som ursprungligen publicerades för att förklara varför de tyckte betalda moddar var en bra idé:

After discussion with Valve, and listening to our community, paid mods are being removed from Steam Workshop. Even though we had the best intentions, the feedback has been clear – this is not a feature you want. Your support means everything to us, and we hear you.

Valve, som driver Steam, betalar tillbaka alla pengar som spenderats på betalda moddar. De säger följande:

We’ve done this because it’s clear we didn’t understand exactly what we were doing. We’ve been shipping many features over the years aimed at allowing community creators to receive a share of the rewards, and in the past, they’ve been received well. It’s obvious now that this case is different.

To help you understand why we thought this was a good idea, our main goals were to allow mod makers the opportunity to work on their mods full time if they wanted to, and to encourage developers to provide better support to their mod communities. We thought this would result in better mods for everyone, both free & paid. We wanted more great mods becoming great products, like Dota, Counter-strike, DayZ, and Killing Floor, and we wanted that to happen organically for any mod maker who wanted to take a shot at it.

Det blev ett väldigt oväsen kring försäljningen av moddar, föga förvånande ska kanske tilläggas, även om det uppenbarligen inte var en utveckling som vare sig Valve eller Bethesda kunde förutspå. Att ta betalt för användargenererat material står helt uppenbart på Valves roadmap, och sett ur den synvinkeln så borde inte Skyrim nödvändigtvis vara fel spel att utvidga konceptet med. Men, som jag påpekade i en tidigare post, det här är en funktion som gör sig bäst när ett spel introduceras, inte påklistrad år efter att spelet är släppt. Med det sagt hoppas jag att Bethesda överväger stöd för betalmoddar i nästa Elder Scrolls-spel, eftersom det skulle kunna betyda fler storslagna DLC-lika äventyr. Å andra sidan har vi ju fått dem ändå… Det är knappast någon som inte tycker att moddare ska få en liten slant för sitt hårda arbete, om det är möjligt, så vi får nog anledning att återkomma i ärendet framöver.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0