Alla dessa meningslösa achievements

Rickard Olsson
Artiklar

Något som slagit igenom med full kraft den här och förra generationen är achievements och trophies. De totalt meningslösa belöningsmetoderna i Xbox, PlayStation och vissa datorspel som talar om när man uppfyllt ett på förhand bestämt kriterium i ett spel, vad det än må handla om.

Uppgradera dina vapen, hitta den gömda sektionen av banan, samla alla termosar, kolla upp under kjolen på den kvinnliga huvudrollsinnehavaren eller bara spela spelet. Varianterna är otaliga, och många är de gånger det plingat till för mig på skärmen, helt utan att jag vet vad det är jag gjort. Och inte blir jag klokare av att namnet på achievementen/trophyn stundtals kan vara fullständigt intetsägande.

Jag stannar till, begrundar det för någon sekund och fortsätter sedan som om ingenting har hänt. Det är ungefär så lång tid det tar för mig att förpassa dessa “belöningar” till historieboken, och jag vänder mig aldrig om. Ligger inte sömnlös över det, och funderar aldrig på vad mer jag kan göra för att spelet ska säga att jag gjort något särskilt. För i slutändan så spelar jag ju trots allt bara spelet.

Till skillnad från mina ärade kollegor Anders och Robert så betyder det här noll och ingenting för mig. Precis som gamerscore eller trophynivåer.

Jag kan absolut se en viss poäng i de diplom som delas ut för riktiga utmaningar, som ett kvitto på att man klarat spelutvecklarens prövning, men när det bara rasslar till för att jag gjort något helt normalt så kan jag inte annat göra än att skaka på huvudet.

Det är som att bli belönad för att jag andas. För att jag äter. För att jag sover.

Bra jobbat, hörru! Du gör vad som förväntas av dig!

Jag förstår att det kan finnas en samlingshets bakom det hela. Att har man väl fastnat i träsket så är det svårt att ta sig ur, och alla upplåsta achievements, oavsett vad de är för, sätter belöningscentret i spinn.

Det måste vara så.

Typ…

När jag slögooglar (jag tror det är ett ord) på saken hittar jag diskussioner där folk säger att de är “fun to get”, de är “awesome”, och somliga undrar hur man inte kan bry sig om dem.

Det kanske är jag som är speciell här?

Den enda achievementen, mig veterligen, som fått mig någorlunda nyfiken är Seriously 2.0. Jag tror till och med att jag en gång i tiden fick för mig att göra ett försök. Men sen släpptes Gears of War 3, och resten är historia.

Känner du inte redan till den? Googla på saken, läs vad den handlar om och säg sedan “KA-CHING” högt för dig själv.

Grattis! Du har precis låst upp en Rickardmedalj, värd 35 puntisar.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0