Counter Strike – från mod till Esport

Spelbloggen
Annonser

Counter Strike är ett FPS som har varit med Steams plattform sedan dess tidigaste dagar. Idag tänker man oftast på Global Offensive när man talar om spelserien, vilket har blivit ett av de största spelen inom samtidens Esport, vilket lett att det dykt upp på allt fler turneringar världen över.

Att säga att Counter Strike är en jätte inom spelvärlden är alltså att överdriva i underkant, vilket gör det lätt att glömma dess blygsamma bakgrund från andra sidan millennieskiftet.

Spelets barndom i moddvärlden

Vad som idag är en koloss bland kompetitiva spel började 1997 som ett enmansprojekt för Minh “Gooseman” Le med en mod för Quake under namnet Navy SEAL’s. Denna introducerade mer verklighetstrogna vapen, ammosystem samt mekaniker som headshots vilka i dag är med i så gott som alla shooters. Utöver detta innehöll den även tre nya banor och tog allt som allt ungefär ett år att utveckla. Det var här man började se grunderna för vad som en dag skulle bli Counter Strike, men folk är oense om man ska kalla Navy SEAL’s för dess officiella startpunkt.

Det som många istället anser är starten är modden Action Quake 2, vilken likt namnet antyder var för Quake 2. Denna utvecklade nästan alla de mekaniker som fanns i Navy SEAL’s samt introducerade ett avancerat skadesystem där enskilda skadade kroppsdelar påverkade gameplay. Att bli skjuten i benet ledde exempelvis till att man började halta tills dess man lyckats lappa upp det. Det var även under detta projektet som han lärde känna sin framtida kompanjon Jess Cliffe, som var projektets webbansvarige.

Det var efter detta som Gooseman och Cliffe aktivt började arbeta på nästa projekt: Counter-Strike. Detta var en modd till Valve’s redan populära spel Half-Life och 1999 släppte det sin första betaversion. Denna exploderade i popularitet och efter deras fjärde beta började Valve aktivt hjälpa till med utvecklingen. 2000 köpte Valve rättigheterna till Counter-Strike och anställde både Gooseman och Cliffe till deras konto i Washington för vidare utveckling av spelet.

Ett riktigt spel med riktiga möjligheter

Som en ordentlig speltitel hade helt plötsligt Counter-Strike en slagkraft på marknaden de tidigare inte ens kunnat drömma om. Dess förhållandevis enkla mekaniker i kombination med dess potentiella djup för mer erfarna spelare gjorde det till en titel alla kunde lära sig snabbt men trots detta kunde spela hundratals timmar och fortfarande lära sig nya saker. Detta skapade snabbt en kompetitiv miljö som än idag håller sig kvar tack vare plattformar som Youtube och den tidigare nämnda utvecklingen inom esport.

Efter första titeln följde de upp med Counter-Strike: Condition Zero vilket utöver multiplayers, vilket de flesta drogs till, även hade ett enspelarläge med en ordentlig story. Denna försvann dock förhållandevis snabbt då Counter-Strike: Source lanserades väldigt kort efteråt – nu med Valve’s nya Source-motor under huven. Denna titeln höll sig kvar ända fram till 2012 då Counter-Strike: Global Offensive släpptes vilket är den titel som än idag spelas i turneringsmiljö.

Esport idag

I dagens läge kan man hitta turneringar för CS:GO praktiskt taget överallt, från lokala LAN till gigantiska evenemang som Dreamhack. Populariteten sträcker sig även utanför själva spelet och allt ifrån CS:GO betting sites, Twitch, Youtube samt till och med vissa TV-kanaler har alla material för de som vill se terrorister spelas med eller mot i den digitala världen. När det kommer till shooters är Counter-Strike enligt många kungen på marknaden, så om detta ändras inom den närmaste framtiden återstår att se. Vid första anblick verkar dock dess popularitet inte ha minskat nämnvärt under sin långa historia, så utmanarna får ta med sina tyngsta vapen för att ens ha en chans.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0