Borde Elden Ring Ha Svårighetsgrader?

BloodborneDark Soulsdemon's soulsElden Ring

0
(0)

Om du är som jag och har en stor fascination för ”Souls subgenren” så kan du inte vänta på From Softwares nästa titel. Det är säkert att säga att Elden Ring är ett av de mest efterlängtade spelen just nu och det har lockat mer uppmärksamhet på grund av medverkandet av George R.R. Martin. Ju mer som känner till och vill spela ett spel så blir frågan om tillgänglighet allt vanligare, och samma händer nu med ”Souls-genren”. Men Skulle det funka? Är det så lätt som att ändra på skadesiffrorna? Vi kommer att gå genom alla aspekter för att besvara frågan.

Men först, låt oss gå genom genren och varför den är så populär idag.


Bakgrund

Denna utmanande typ av spel har blivit ett fenomen i gaming-industrin och det kan argumenteras att det är den mest växande subgenren i hela världen sedan Demon’s Souls lanserades år 2009. Tio år senare vann From Software sin första Game Of The Year Award 2019 för deras framgångsrika spel Sekiro: Shadows Die twice, och de var nära att vinna två gånger innan då med titlarna Dark Souls 2 (2014) och Bloodborne (2015).

Deras titlar blev snabbt populära tack vare sin balans mellan oförlåtande svårighet och belönande känsla av framsteg. Det blev snabbt beroendeframkallande för de flesta att besegra den där svåra fienden för att få en stor mängd xp, hitta en ny sparningspunkt och komma ett steg närmare toppen på det branta branta berget (bildligt talat).


Utmaningen

Spelen i denna subgenre har ett tema och det är att de är långa spel just på grund av utmaningarna. Ibland så kan man förlora framsteg genom att fortsätta framåt istället för att gå tillbaka och spara. Hela spelet cirkulerar denna typ av övervägning; världen är full av dödsfällor, djupa träsk som försämrar din rörelseförmåga och gömmande fiender som hugger dig i ryggen, etc. Inte behöver jag nog nämna bossarna som leder till oberäkneliga dödsantal om man inte är fullt fokuserad.


Problemet

Spelet i sig själv håller aldrig din hand när det kommer till strategier, eller vilken riktning du bör gå i. Det enda du lär dig är kontrollerna för att gå runt, springa, rulla, blockera och attackera etc, sen är du på egen hand. Det är är en av de stora problemen som uttrycks för det mesta när det kommer till att förenkla upplevelsen, samt att man dör för ofta under spelets gång och behöver upprepa många samma steg för att nå punkten där man senast dog.

’Boss fights’ är ett annat klagomål som tas upp angående souls-genren på grund av deras svårighet. Problemet antalet dödsfall från striderna, så ”bossarna” bör därför göra mindre skada för att förenkla upplevelsen.

De som inte har spelat spelen kanske tycker att det låter som för mycket, och det är helt förståndigt.


Lösningen

Det är viktigt att veta skillnaden mellan rättvis svårighet det som är svårt bara för att vara svårt och driva med med spelaren.
Rättvis svårighet innebär att spelets utmaningar går att kontra genom att vara uppmärksam över omgivningen, öva på sin timing för att undvika attacker och byta mellan vapen och utrustningar etc. I vissa fall går det att döda en nära omöjligt svår fiende på ett par sekunder, bara genom att använda omgivningen till sin fördel. Det jag beskriver nu är upplevelsen som alla From Softwares spel erbjuder.


Det finns alltid en lösning, det går det att kalla in hjälp från sina vänner eller andra spelare online, läs hjälpsamma tips i meddelanden som är nedskrivna på marken av andra spelare, eller läsa tips på nätet helt enkelt.


Spelets Design Och Grund

En sak som vi behöver hålla i åtanke är att hela spelet cirkulerar denna upplevelse. Med labyrintlikande gångvägar, fällor och osynliga väggar så är nivåernas uppbyggnad är designade att vara utmanande genom att förvirra, testa tålamod och minne. Detta går inte att förändra på de äldre spelen. Men enligt intervjuer så ska Elden Ring erbjuda mer öppna omgivningar, som en open-world nivå, vilket innebär att det blir mer möjligt att undvika fiender eller fällor.

Det som mest troligen inte kommer att ändras är bossarna svåra fienderna, eftersom de är en stämpel för genren. De behöver besegras innan man kan gå vidare och tjänare som en milstolpe. Bossarna är utmanande eftersom deras attacker kräver timing och precision för att undvika och kontra, och ibland omgivningen, som jag nämnde tidigare. Därför så går problemet inte att lösa bara genom att göra deras attacker är svagare, eftersom det riktiga testet är på att anpassa sig eller gå tillbaka och förbättra sin utrustning innan nästa försök.


Slutsatsen: Är Easy Mode För Elden Ring Möjligt?

Ja, det är möjligt. Detta framtida spel går att göra mycket enklare än dom tidigare, men det verkar inte vara något som From Software är intresserad av, eftersom det skulle innebära att spendera dubbelt så mycket tid på utvecklingen för att bygga upp spelet från grunden, och det skulle även att sabotera det som gjorde spelserien så populär till att börja med.

Alla spel är inte för alla; vissa tycker inte om Battle Royales på grund av RNG och repetition, andra tycker att simulatorspel är för långsamma och tråkiga, och det är helt okej. Marknaden är full av spel anpassade till olika folkgrupper, så det finns mycket för alla.
I slutändan så handlar det om vilken typ av upplevelse som speltillverkaren vill skapa, vilka element de vill bygga omkring och vilka meddelanden de vill föra vidare till spelaren.

Att spela ett spel som Dark Souls utan utmaning är som att spela Detroit: Become Human (en interaktiv film) med cutscenes som kan skippas.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0

Spelbloggen.se

Spelbloggen.se är en webbplats som recenserar och skriver om datorspel!

Allmänt

Om oss

Annonsering

Kontakt

iCyber AB

Fleminggatan 7, 112 26 Stockholm

hej(a)spelbloggen.se