En oktoberstrategi

Anders Norén
Artiklar

Super Mario Odyssey. Wolfenstein II: The New Colossus. Assassin’s Creed: Origins. Under ett normalt spelår hade de tre spelen ansetts utgöra en respektabel trio av spelsläpp för en kalendermånad – eller en hel höst. Men 2017 är inte ett normalt spelår. Med lite mindre än ett kvartal kvar ser 2017 ut att vara en stark utmanare till ”tidernas bästa spelår”-titeln, och under ett sådant spelår släpps inte de tre ovan nämnda titlarna under loppet av en månad eller ett kvartal. Super Mario Odyssey, Wolfenstein II: The New Colossus och Assassin’s Creed: Origins släpps alla på en och samma dag: den 27 oktober.

En så packad releasekalender ställer höga krav på planeringen. Vad ska man spela först? Vilket spel kan tänkas må bättre av att få en eller två veckor av buggfixar innan man spelar det? Vilken hårdvara finns till hands? När har man fritiden som krävs för att spela ett spel i Assassin’s Creed: Origins storlek? Kommer man att orka spela igenom alla tre spelen i följd, och kommer man att hinna med dem innan november-släppen börjar trilla in? Call of Duty: WWII släpps den 3 november, och Super Lucky’s Tale släpps tillsammans med Xbox One X den 7 november.

Super Mario Odyssey, Wolfenstein II och Assassin’s Creed: Origins är inte heller de enda spelen som släpps i oktober. Jag började spela det charmiga golf-RPG:t Golf Story på Switch häromveckan, men min genomspelning fick avbrytas när Switch-versionen av Stardew Valley släpptes bara någon dag senare. Stardew Valley upptar all min tid just nu, men det finns en risk att det kommer att knuffas ned från toppen av att spela-listan när Middle-Earth: Shadow of War släpps den 10 oktober – imorgon, det vill säga. Jag har inte gett Fire Emblem-serien en chans tidigare, men Fire Emblem Warriors till Switch ser ganska intressant ut. Det släpps den 20 oktober.

Oktober är, kort sagt, en månad fullpackad med spelsläpp. Jag har förlikat mig med tanken att jag inte kommer att hinna spela allt som släpps, varken den här månaden eller den här hösten, men jag har kommit fram till ett upplägg för hur jag få med det viktigaste.

Högst upp på den listan ligger Super Mario Odyssey. Det här blir första gången sedan 2002 som Nintendo släpper både ett Mario-spel och ett Zelda-spel på stationära konsoler samma år, och på samma sätt som The Legend of Zelda: Breath of the Wild rankar högre än The Legend of Zelda: Wind Waker på min Zelda-topplista så känner jag mig ganska lugn med att Super Mario Odyssey kommer att överträffa Super Mario Sunshine. Jag har oerhört höga förväntningar, och jag är spänd på att få se om Super Mario Odyssey lever upp till dem. Allt annat i spelväg kan vänta.

En fördel med att Super Mario Odyssey ligger högst upp på priolistan är att de två andra spelen som släpps den 27 oktober, Assassin’s Creed: Origins och Wolfenstein II, The New Colossus, kan vänta till efter den 7 november. Det är då Xbox One X släpps, och förhoppningsvis är det också då min förbokade enhet anländer. Både Assassin’s Creed: Origins och Wolfenstein II, The New Colossus är med på listan över spel som är ”Enhanced for Xbox One X”, och jag är nyfiken på att se hur väl de gör sig på Microsofts kraftpaket till konsol. Origins har förtur. Jag har skrivit om min Assassin’s Creed-abstinens på Spelbloggen tidigare.

Varken 2015 eller 2016 var direkt dåliga spelår, men det kändes som att branschen gick lite på sparlåga. Jämför det med 2017, som bjuder på en bra blandning av nya och gamla ansikten, ny och nygammal hårdvara, och – kanske framför allt – ett Nintendo som tycks vara inkapabelt att begå misstag. Under merparten av året har jag varit så upptagen med att spela spel att jag har haft svårt att hitta tid till att skriva om dem.

Det är ett bra problem att ha.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0