Ghost Of Tsushima

actionghost of tsushima

3
(2)


Att uppleva krig som en samuraj från medeltida Japan har aldrig känts mer äkta!
Redan under den första scenen, efter du startar spelet, så är meddelandet klart: Sucker Punch Studios ville leverera en verklig upplevelse om den enorma och brutala konflikten mellan Japan och det Mongoliska imperiet.

I denna berättelse kommer du att testas i allt om du vill övervinna utmaningen, i både krig och stealth. Du kommer att uppleva hur krig och desperation ändrar omgivningen och människorna som bor i det påverkade området.

Även om berättelsens karaktärer och myter är fiktionella, så erbjuder denna unika resa många subtila fakta om kulturen, landskapet och ikoniska byggnader från medeltida Japan. Det är definitivt en upplevelse värt leva mer än två gånger!

GHOST OF TSUSHIMA
Ghost of Tsushima Recension

Berättelsen – Vad handlar ghost of tsushima om?


Spelet tar plats i Japan under 1274. Hela spelupplevelsen cirkulerar händelsen då det mongoliska imperiet först bestred samurajerna, med målet att invadera och styra hela Japan i sikte. Den första konfrontationen mellan mongolerna och Japanska krigare skedde på Tsushima ön, och det är där du kommer att strida.

Du följer Jin, brorsonen till ledaren av den starkaste samuraj-klanen på hela ön, som önskar att leva upp till hans farbrors förväntningar. Tillsammans med hans enda familjemedlem följer han in i striden utan att vara det minsta beredd på motståndarnas oförutsägbara tekniker och fula strategier.

Om du har läst något om samurajerna så bör du ha hört om hur högt de värderar ära. Det är ett livssätt som bäst kan beskrivas som ödmjukhet och respekt. Denna kod inkludrear även i strid och den ska aldrig brytas för något, oavsett vad. Så när de bemöts av en krigsledare som skulle döda sina egna soldater, bara för att bevisa en poäng, så bemöt de av sin största utmaning hittills.

För att kunna övervinna denna brutala styrka och uppnå rättvisa måste Jin ut på en resa för att anlita all hjälp han kan få. Hans uppdrag vägleder honom till alla typer av människor och krigare, som motståndsgrupper, buddhistiska munkar, och de fattigaste tjuvarna. Att få träffa folket som upplever konsekvenserna mycket värre än honom är en ögonöppnande upplevelse och skapar frågan om vilka åtgärder är acceptabla för att driva bort invaderare och rädda liv.

Soundtrack är personligen ytterst viktigt om du vill leverera en minnesvärd upplevelse i spel- eller filmindustrin, därför är vi extremt lyckligt lottade att ovanpå denna berättelse, som är fylld av tvister och greppande moment, så är musiken som spelas över scenerna komponerad av den prisbelönta musikern Ilan Eshkeri. De bästa låtarna spelas inte upp ofta under spelets gång, därför är de så mycket mer kraftfulla när de dyker upp.

Gameplay – hur spelar spelet?


Spelvärlden är en av spelets höjdpunkter. Open World spel är något som har funnits i årtionden nu, men inte alla spel klarar av att leverera en värld som känns verklig och trovärdig. Detta gäller inte här. Spelvärlden är exakt format efter Tsushima ön i verkligheten. Den är självklart nerskalad i storlek, men den är fylld av vackra landskap, till exempel skogar i olika färger, träsk, höga fjäll och blomsterfält. När du kombinerar det med alla aktiviteter som finns utspritt överallt, som att befria erövrade byar, jaga djur i vildmarken, patrullerande mongoler eller fattiga medborgare som förvandlats till tjuvar, och självklart frivilliga samlingsföremål, så resulterar det i en varierande upplevelse som aldrig känns repeterande eller tråkig.

Combat är mitt andra stora plus till Sucker Punch Studios. Närstrids kamper är något som de ville fokusera på, och bara för rätt anledningar. Spelets combat känns som en blandning av de äldre Assassins Creed titlarna och Nioh spelen.
Många actionspel nuförtiden följer strukturen att du kan antingen svinga svärden fritt i den riktningen din karaktär kollar åt, eller så kan du låsa fast ditt fokus på mot en specifik fiende, för att enklare kunna fokusera på en i taget. I Ghost of Tsushima så låses du fast med alla fiender på en och samma gång, så att du kan se alla motståndare som alltid försöker omringa dig. Det innebär att din valda måltavla beror på vilken riktning som du styr Jin åt. Combat upplevelsen får dig att känna som en ostoppbar samurai, så länge du har reaktionerna försvara dig själv genom att blockera parera, eller undvika attacker.

Inspirationen från Nioh handlar om att du har fyra olika stridsställningar att välja mellan och alla har sin viktiga roll i spelets combat system. Poängen är att varje ställning har sina unika attacker som är bäst anpassat efter vilket typ av vapen din fiende använder.
Under närstridskamperna handlar det alltså om att vara anpassningsbar och bemästra alla fyra stridsställningar, så att du kan eliminera en stor mäng mongoler på ett snabbt och flashigt sätt.
Stand-off funktionen att ta fiendens liv med ett hugg innan de hinner röra dig, känns som något taget från anime, men det passar så bra in i spelet som handlar om att läsa av din motståndare.

Om du är som jag och gillar Stealth så finns det en risk att du kommer bli besviken. Att lönnmörda måltavlor utan att bli sedd kan erbjuda en stor utmaning i många av dagens moderna spel. Det är tyvärr en helt annan femma här.
Vi kan väl börja med det positiva, Jin har en mängd verktyg för att vända oddsen, som rökbomber, pil och båge, och kastknivar. Varje by har en bra strukturerad omgivning, så möjligheterna är nästan oändliga.

Men vad är då negativt? Det är för enkelt och erbjuder ingen utmaning.

Det första exemplet är intelligensen på fienderna. Om du har nyss mördat en mongolisk soldat och deras vän upptäcker deras döda kropp så finns det ingen chans att de kommer hitta dig, även om du gömmer dig i en buske en meter från liket.
Min andra punkt här är funktionen att se alla fiender genom väggar, det tar bort mer av utmaningen och drar mig ur verklighetskänslan som spelet levererade så bra annars. Denna funktion är något som flera av dagens moderna spel har implementerat, men bara en av dem lyckades på ett sätt som känns både utmanande och verkligt, detta spel var The Last of Us, eftersom där avbildas funktionen som att försiktigt lyssna runt i din omgivning. Det innebär att fienderna måste utge något form av ljud för att få en uppfattning vart dem är, och att du måste smyga tyst och långsamt för att höra ljuden.
I alla andra punkter erbjuder stealth-aspekten en relativt utmanande upplevelse om du är trött på att slåss med svärd.

Mina tankar kring berättelsen (detta stycke innehåller spoilers)

Det tog mig närmare 100 timmar att klara av spelets berättelse och låsa upp alla achievements, vilket är en rimligt längd med tanke på variationen av aktiviteter. När jag klarade av spelet och dess berättelse så kunde jag inte hjälpa att känna mig rörd från den sista scenen. Jins resa bär på ett väldigt cliché meddelande att följa sin egen väg, men den levererades på ett sånt fint sätt som inte kändes för cheesy elle orimlig, på så sätt känns det som en helt unik upplevelse.
Eftersom själva huvuduppdragen är få, har Ghost of Tsushima inte många scener att bygga dramatiken, men när Jin tvingades att skilja från sin farbror och bli hans fiende för att bli myten “the ghost”, så slog det ändå hårt i bröstet på grund av berättelsens takt och ordning av händelser.

Slut på spoilers!

Innan jag startade igång spelet var jag osäker på vilket språk jag ha, eftersom alla får möjlighet mellan engelska eller japanska. Innan tänkte jag inte mycket på det, då jag endast hade sett trailer från E3 2018, vilket hade engelskt tal. Själv tyckte jag det lät bra, så det var det jag planerade att gå för. När jag lärde mig att det gick att ändra när som helst under spelets gång så ändrade jag i sista sekunden. Jag kunde inte ha varit mer glad över det beslutet. Röstskådespelarna ger sitt 100% varje mening och ger en bättre verklighetskänsla under hela spelets gång. Mitt enda lilla klagomål om det japanska språket var att läpparnas rörelser inte alltid synkade med orden.

Slutsats – mitt betyg

Om du är insatt i gaming så finns chansen att du redan har spelat detta konstverk, men om du inte har (och har tillgång till ett playstation 4 eller 5) så kan jag inte rekommendera ett bättre spel! Trots mina klagomål om vissa val angående deras speldesign, är det en upplevelse som erbjuder lite av allt från hög kvalité action, utforskning och mest av allt: en minnesvärd berättelse. Jag ser starkt fram emot att leva om allt på Playstation 5 versionen när den kommer ut tillsammans med Ghost of Tsushima: Directors cut.

10/10 Masterpiece

Betyg

Snittbetyg 3 / 5. Antal röster: 2

Spelbloggen.se

Spelbloggen.se är en webbplats som recenserar och skriver om datorspel!

Allmänt

Om oss

Annonsering

Kontakt

iCyber AB

Fleminggatan 7, 112 26 Stockholm

hej(a)spelbloggen.se