Hur man håller sitt community vid liv

Publicerad:
Uppdaterad:

Skrivet av Spelbloggen

Verifierat av: Max L

Spel är populära. Det är inte ens en åsikt – det är ett faktum. Vare sig det är kortspel i casinot, till shooters online så finns det miljontals spelare världen över som spenderar majoriteten av sin fritid med detta nöje. Den naturliga utvecklingen för detta blir ju naturligtvis att om många har samma intresse så bildas det grupper. Dessa communities har växt till absurda nivåer tack vare internets utveckling sedan 90-talet och det har aldrig varit enklare att hitta folk med samma intressen som dig. Men hur tar dessa fart från första början och hur håller de sig vid liv? Finns det någon magisk formel en driven entreprenör kan utnyttja?

Spel skapar communities

Det korta svaret på detta är egentligen: Nej, det finns ingen magisk formel. Vill man ha första tjing på community-skapandet blir det till att snabbt hoppa på en titel eller rent utav en utvecklare som man tror kommer bli populärt baserat på vad de verkar sikta på för mål. Att aktivt skapa ett community som en ensam person är dock nästintill omöjligt, utan dessa utvecklas oftast naturligt av att många personer med gemensamma intressen möts. Med onlinespel har man direkt något gemensamt med alla man möter: Man spelar samma spel. Kombinera detta med att man online kan vara sig själv, utan att oroa sig över utseende, kön, religion och/eller sexuell läggning. Med det så finner många denna digitala anonymitet befriande till den grad att de vågar vara mer sociala i allmänhet.

Och communities skapar spel

Med den växande marknaden för indiespel så har även det ekonomiska klimatet förändrats. Pengar rör sig i väldigt underliga flöden när de går direkt från kund till utvecklare utan mellanhänder. I gengäld måste utvecklarna ofta imponera potentiella spelare innan de ens har utvecklat färdigt sina spel. Hur mycket Scott Cawthon må hävda att Gud var orsaken till hans framgång med sin gigantiska indie-hit Five Nights at Freddy’s så kan nog ingen motsäga att dess popularitet hos Let’s Players på YouTube och teoriskapare över hela internet var vad som verkligen höll liv i elden.

Exempel som detta är också varför många utvecklare, även utanför indie-sfären, börjat använda communities för att driva sin spelutveckling. Ofta delar de ut tidiga exemplar till Content Creators på Twitch och Youtube för att skapa hype innan release och du kommer nog aldrig hitta ett onlinecasino utan insättningsbonus. De har lärt sig att deras communities är som vatten: Under rätt förhållanden kan de vara deras största drivkraft, men slarvar man så rinner de iväg.

Den magiska formeln

Som ovan nämnt finns det egentligen ingen generell lösning som perfekt håller en community vid liv. Vissa använder morötter för att hålla intresset uppe, andra hoppas på att deras tidigare produkter kvalitét är nog för att hålla folk kvar. Överlag är det inte vad du gör med din community så mycket som hur ofta du interagerar med dem. Det viktiga är att få alla att känna sig delaktiga och något så litet som ett foruminlägg till och från kan vara nog för att hålla den gnistan vid liv. Det finns få saker spelare avskyr mer än att prata med en metaforisk vägg som står mellan dem och deras hobby – ett mänskligt ansikte hjälper.

Betyg

Snittbetyg 5 / 5. Antal röster: 1