Hur skulle en bärbar Steam-maskin fungera?

Thord D. Hedengren
Artiklar

Det är mycket snack om bärbart just nu, inte minst i kölvattnet på Nintendos galna Switch-framgångar. De olika aktörerna har ju valt lite olika vägar, milt uttryckt.

Microsoft satsar på xCloud – förlåt, Xbox Cloud Gaming – vilket kort och gott är streaming från Xbox Game Pass Ultimate. Du kan göra det till nästan vilken modern Android-enhet som helst, bland annat, även om Surface Duo ser extra trevlig ut med sina dubbla skärmar.

Sony å sin sida är inne på samma spår med PlayStation Now, och sedan har vi förstås såväl Google som Nvidia, med Stadia och GeForce Now. Gemensamt för de senare är att du måste köpa spelen.

Valve har ju sin Steam Link-funktionalitet, vilket sannolikt är vad man vill att en bärbar Steam-maskin ska baseras på. Det betyder alltså streaming av ditt Steam-bibliotek, något som funnits ett bra tag.

Men tänk om det inte är så? Tänk om Valve har sneglat på Switch-klonerna i PC-världen, en nisch om någon men en sådan som faktiskt börjar prestera hyfsat om man ska tro alla Youtubers som fått åtkomst till maskinerna. Valve skulle kunna göra en sådan, köra Linux och SteamOS för att slippa Windows-skatten, och dessutom låsa in användaren till Steams ekosystem. Det kanske rentav är värt att sälja den till självkostnadspris, vilket skulle betyda betydligt mindre än de smått hutlösa priserna som GPD med flera vill ha för sina ultraportabla gamingminidatorer.

Linus Tech Tips leker med Onexplayer

Jag hoppas nästan att det blir så, fast utan inlåsningen till Steam då förstås. Sannolikt handlar det dock om streaming, en Steam Link 2.0, i stil vad Microsoft med flera gör. Men man kan väl få drömma om ett galet knäppt inköp till, eller hur?

Betyg

Snittbetyg 5 / 5. Antal röster: 1