Ingen spelplattform är den andra lik

Publicerad:
Uppdaterad:

Skrivet av Spelbloggen

Verifierat av: Max L

Spel har blivit en vara som kan nås på flera olika sätt. De tidiga kassetterna och CD-skivorna är sedan länge ett minne blott, i alla fall hos de som inte spelar på retrokonsoler. Under de senaste 20 åren har spelplattformarna tagit över men de kan se ut på lite olika sätt. Alla plattformar fungerar inte likadant, vilket gör att de kan passa olika typer av spelare. 

Online casinon: De första spelplattformarna

Om vi ska titta tillbaka på spelplattformens uppkomst måste vi först se till casinobranschen. Online casinot var en av de första spelplattformarna. I början innehöll de endast ett fåtal spel, framför allt poker, men successivt ökade utbudet. På dagens online casinon, som https://www.williamhill.se/sv/casino, finns det hundratals spel. Det finns spelautomater, bordsspel, pokerspel, jackpottspel och mer. Dessa behöver inte laddas ned till spelarens enhet. Det enda som krävs är att spelaren skapar ett konto, antingen genom expressinloggning med BankID eller registrering. Varje spelomgång betalas för sig och spelaren kan själv välja hur stor summan ska vara. Spelen är kompatibla med flera enheter, såsom mobiler, surfplattor och datorer. 

Köp spelen direkt

I början av 2000-talet började spelutvecklare leta efter nya sätt att sälja sina spel. Spelstudion Valve, som bland annat ligger bakom Counter-Strike, valde att skapa plattformen Steam. I stället för att sälja spelen som hårdvaror kunde spelare köpa spelen direkt på Steam. Plattformen hade en tung start men med tiden lades fler spel till, liksom spel från andra utvecklare. Via Steam köper spelare sina spel separat och kan spela dem på system som Windows, macOS, iOS, Android och Linux. 

Ingen spelplattform är den andra lik
Visste du att fler och fler spel blir vanligare på steam deck?

2013 var Steam den största spelplattformen i världen men den fick snabbt konkurrens. Sony lanserade sin PlayStation Store medan Microsoft släppte sin version av nuvarande Microsoft Store. Microsoft Store har haft flera namn genom åren, bland annat Xbox Live. Dessa plattformar har inte samma upplägg och betalningssystem. Några tillåter enskilda köp direkt medan andra vill att man ska betala årsavgifter för olika medlemskap. Enligt https://feber.se/spel/ meddelade Steam nyligen att de kommer att införa nya regler för reor och prisändringar, så att spelare alltid får rättvisa priser. 

Hyra eller prenumerera på spel

Det senaste inom speldistribution är molnspel, eller cloud gaming. Här har utvecklare hämtat inspiration från strömningstjänsterna. I stället för att köpa ett spel går det att hyra ett genom en prenumerationstjänst. Spelen behöver heller inte laddas ned. De spelas direkt över ett moln och spelare har tillgång till det så länge de betalar sin prenumerationsavgift. 

Den första tjänsten som började med cloud gaming var Google Stadia. Lanseringen blev däremot inte den succé som Google förväntade sig. De har nu börjat att gå över till att erbjuda tekniken bakom cloud gaming i stället för själva spelen, skriver https://www.mobil.se/nyheter/. Molnspel håller fortfarande på att utvecklas och det finns ett stort intresse från spelare och utgivare. Både Steam, Sony och Microsoft håller på att utveckla, och finjustera, sina plattformar för att även inkludera molnspel. 

Det finns inte bara en typ av spelplattform tillgänglig, utan det finns flera. Vilken som är bäst beror helt på spelarens förutsättning, och vilken typ av spel de vill spela. 

Betyg

Snittbetyg 5 / 5. Antal röster: 1