Jag, i juni det här året:

”Missförstå mig rätt: jag kommer att skaffa ett Xbox One X. […] Om sisådär ett till två år.”

Också jag, i mitten av förra veckan:

Notera “Stödda VR-system HoloLens”. Optimistiskt, Media Markt.

Mina anledningar till att vänta med att köpa ett Xbox One X var rationella. Den viktigaste var konsolens mjukvara, eller snarare frånvaron av densamma. Microsoft tog sig igenom deras konferens på E3 i juni utan att tillkännage en enda ny, stor titel till Xbox One. Fanbärarna för Xbox One X blev istället redan tillkännagivna titlar som Forza Motorsport 7, Crackdown 3 och Sea of Thieves, och tredjepartstitlar som Assassin’s Creed: Origins. Forza Motorsport 7 ser enastående ut, men bilspel har aldrig varit min genre. Jag hoppas att Sea of Thieves blir Rares stora comeback, men det verkar inte vara det grafiska powerhouse som säljer in en konsol som Xbox One X. Crackdown 3 skulle ursprungligen släppas samma datum som Xbox One X, den 7 november, men det har nu blivit försenat till våren 2018. Även ett Crackdown-fan som jag själv måste också erkänna att det såg ganska tamt ut till att börja med.

Microsoft har däremot utökat listan över spel som kommer att vara ”Enhanced on Xbox One X” – uppdaterade specifikt för att ta tillvara på den bättre hårdvaran i den nya konsolen. Vid E3 i juni bestod den listan bara av 30 titlar. Nu innehåller den över 100 titlar. Längden på listan säger förstås bara så mycket – jag är kanske inte så sugen på att återvända till Steep, 4K eller inte – men att den har vuxit så mycket, så snabbt antyder åtminstone att det är förhållandevis enkelt för utvecklare att uppdatera sina spel till att ta vara på hårdvaran. Om försäljningsargumentet för Xbox One X blir att det är den bästa konsolen att spela tredjepartstitlar så är det ändå ett förhållandevis starkt sådant. Åtminstone om man redan är investerad i plattformen.

Xbox One har varit min primära spelkonsol under de senaste tre-fyra åren, och Xbox 360 spelade samma roll i min konsoluppställning under den förra konsolgenerationen. Mellan de spel jag har köpt till Xbox One, och de spel som jag köpte till Xbox 360 och som jag nu kan spela genom bakåtkompatibilitetsprogrammet för Xbox One, har jag över 230 titlar listade under Mina spel-fliken i konsolens gränssnitt. Med tanke på hur många Xbox One-spel jag äger, och med tanke på hur mycket tid jag spenderar med en Xbox One-handkontroll i handen, så känner jag mig ändå ganska tillfreds med att spendera 5 000 kronor på att göra den upplevelsen ännu bättre.

Något jag inte har är en 4K-tv. Min nästan tio år gamla plasma-tv på 50 tum tuggar på fortfarande. Gränssnitten i spel som är uppe på skärmen längre än tio minuter lämnar brännmärken som dröjer sig kvar i timmar, och när tv:n har varit igång ett tag genererar den tillräckligt med värme för att fungera som element för hela vår 25 kvadratmeter stora lägenhet. Dess många kilon gör det dessutom ännu drygare att dra ut tv-bänken när man måste in eller ut med någon kabel. Irritationsmomenten är många, men vi har ännu inte haft något riktigt bra skäl till att ersätta den. Vi ville också vänta till att 4K-tv-apparaterna hade slagit igenom tillräckligt för att man ska kunna köpa en av bra kvalitet utan att spendera hemelektronikbudgeten för året.

Som jag skrev i min Xbox One X-krönika från juni var min ursprungliga tanke att jag skulle köpa ett Xbox One X efter att vi hade införskaffat en 4K-tv. Det hade som tidigast blivit i januari nästa år, under mellandagsrean, men troligtvis hade dröjt ytterligare ett år. Min förbokning av Xbox One X innebär att den tidsplanen kommer att ändras lite. Microsoft har lite halvhjärtat sagt att det finns fördelar med att äga ett Xbox One X även om man inte har en 4K-tv, men det går inte att komma ifrån att det först och främst är en 4K-spelkonsol. Från och med den 7 november kommer vår gamla plasma-tv att leva på lånad tid.

Xbox One X kommer inte att vara en spelkonsol för alla. Med en prislapp på 5 390 kronor är den med ganska god marginal den dyraste spelkonsolen på marknaden, och alla spel som släpps till den kommer också att kunna spelas på den 3 000 kronor billigare Xbox One S-modellen – åtminstone till en början. Många av dem som är intresserade av grafik och prestanda i spel äger redan en kraftfull PC, och Microsofts förnyade satsningar på den plattformen har resulterat i att de personerna kan spela många spel som tidigare hade varit exklusiva till konsol. Det betyder att Xbox One X är en konsol för spelare som är villiga att spendera pengar på bra grafik i spel, men inte har intresse nog (eller saknar möjlighet) att köpa en speldator. Det känns som en ganska smal målgrupp.

Det tog å andra sidan mindre än en dag för Xbox One X Project Scorpio Edition, den begränsade utgåvan med ett vertical stand och ”Project Scorpio”-märket på konsolen och handkontrollen, att bli helt slutsåld. Microsoft säger att de räknade med att Project Scorpio-utgåvan skulle räcka i en vecka. De har i vanlig ordning inte avslöjat några konkreta siffror, men de påstår att konsolen är företagets snabbast förbokade spelkonsol någonsin. Målgruppen för en löjligt kraftfull spelkonsol måste vara större och/eller mer entusiastisk än vad många hade väntat sig.

Antalet sålda Xbox One X-enheter kommer dock inte på egen hand att göra något för Microsofts kvartalsrapporter. Även med en prislapp på 5 390 kronor gör Microsoft en förlust på varje såld enhet – en förlust de vill ta igen med försäljning av tjänster och mjukvara. Det tar oss tillbaka till mitt blogginlägg från början av juni, och till slutsatsen jag drog då: Microsoft behöver fler exklusiva spel. Det gäller inte bara Xbox One X, utan Xbox-plattformen som helhet. Tredjepartstitlar i 4K må vara tillräckligt för att övertala många av dem som redan har ägt och spelat Xbox One i fyra år om att ta klivet till Xbox One X, men om Microsoft vill ta sig tillbaka in i konsolracet med Sony så kommer Assassin’s Creed: Origins i 4K-upplösning inte att vara tillräckligt.

Jag är inte intresserad av att skaffa en PC, och även om jag var intresserad så skulle jag inte få plats med en PC i vår lägenhet. Jag är dock tillräckligt investerad i Xbox-plattformen för att vara villig att spendera mer än 5 000 kronor på att göra min upplevelse där ännu bättre, och jag har utrymme för den utgiften på spelkontot. Jag sitter mitt i den målgrupp som Microsoft hade i åtanke när de tillkännagav Xbox One X. Jag känner mig också ganska nöjd med min förbokning, och peppad på att se vad Xbox One X kan åstadkomma med sina sex teraflops. Men jag skulle inte nödvändigtvis rekommendera någon annan att följa mitt exempel.

Spelförpackningar med märken som säger ”4K on Xbox One X” och ”Enhanced on Xbox One X” är inte tillräckligt. Det Microsoft saknar är spel med ”Only on Xbox One” på omslaget. Spelupplevelser som man inte kan få på någon annan plattform. Just nu kan jag inte komma på ett enda kommande Xbox One-exklusivt spel som jag känner mig genuint peppad för.